Iţi place aceasta stire? Recomand-o prietenilor:
Abonează-te la SpaţiulConstruit sau conectează-te prin Facebook pentru a primi periodic articole similare.

Magistrala 5 sau Sub pamant SRL, episodul 2013: lucrari blocate si 22,7 milioane de euro pe an pentru conservarea lucrarilor

Magistrala 5 sau Sub pamant SRL episodul 2013 lucrari blocate si 22 7 milioane de euro

Cele mai mari masini de forat care au functionat vreodata in Romania sunt trase pe dreapta, iar costurile sunt mai mari decat daca masinile ar fi fost lasate sa lucreze. Muncitorii au fost trimisi acasa. Iata un santier care costa 1,8 milioane de euro pe luna fara sa avanseze cu un pas! Blocarea lucrarilor la Magistrala 5 se dovedeste cea mai neinspirata decizie a autoritatilor. Nu doar ca intarzie cu ani buni finalizarea metroului, nu doar ca lasa o buna parte din sectorul 6 al Capitalei in noroaie si lucrari neterminate, iar muncitorii raman fara salarii, dar blocheaza total ceea ce ar fi putut fi cea mai mare si eficienta lucrare publica post-decembrista din tara.




In Romania, domeniul constructiilor (care in orice societate civilizata apartine de sfera economicului) a fost dintotdeauna puternic afectat de deciziile politice, chiar si cand era vorba de constructii rezidentiale. Cu atat mai mult insa acest lucru se vede in cazul lucrarilor edilitare si a celor de urbanism. Cetateanul de rand plateste o serie de taxe care cel mai adesea nu sunt administrate eficient din punct de vedere economic, iar adevaratii specialisti in constructii sunt lasati la randul lor deoparte. Autoritatile nu doar ca fac deseori abuzuri, in opinia mea nu o fac nici macar constient. Neavand cunostinte specifice sau specialisti in domeniul arhitecturii si urbanismului in randurile lor, neavand capacitatea de a vedea anvergura si efectele deciziilor pe care le iau, blocheaza si distrug mai mult decat isi pot inchipui. Situatia Magistralei 5 astazi este cea mai evidenta ilustrare a acestei situatii.


Povestea Magistralei 5

Pe scurt si cat mai clar pentru cei care nu stiu mare lucru despre acest aspect: a fost odata ca niciodata intitativa extraordinara de a face o noua magistrala de metrou in Bucuresti. Ea avea ca slogan „In mai putin de 5 minute, din sectorul 6 in centrul Bucurestiului”. Drumul Taberei (pentru cei care nu sunt bucuresteni sau sunt de scurt timp) nu a avut niciodata metrou si, chiar daca acesta era considerat cel mai verde cartier al Capitalei, de fapt era aglomerat si poluat (pentru ca nu se putea ajunge aici decat pe la suprafata, cu masinile).


Lucrarile la noua magistrala au mers extraordinar la inceput, investitiile si-au spus cuvantul. Tehnologia de constructie cu totul noua permitea sapaturi intr-un subteran in care comunismul nu a indraznit sa intre. Doua Tunnel Boring Machine (TBM), botezate de muncitori „Filofteia” si “Parascheva”, aduse din strainatate, sunt cele mai mari masini de forat care au functionat vreodata in Romania. Acestea au fost coborate in subteran, au fost conectate la reteaua de apa si electricitate si au fost puse la treaba. (TBM-urile sunt semiautomate si  manevrate de un operator din fata unui panou de control aflat in coada utilajului, la 30 metri distanta.) Pe santier au fost implicati peste 3000 de angajati si alti 2000 la companiile si societatile executante, o serie de specialisti si un sef de santier cu experienta in realizarea retelelor de metrou la Roma si Varsovia.


Transparenta publica a lucrarilor a fost la inceput remarcabila: oficiul de informare publica deschis cetatenilor in zoina Moghioros, o pagina de Internet, www.magistrala5.ro si pagina lor de Facebook au aratat incontinuu cum avanseaza lucrarile, au oferit fotografii, detalii despre santiere, ba chiar s-au implicat in viata civica a celor din sectorul 6, pentru a mai atenua din disconfortul locuitorilor (care afecteaza 350.000 de cetateni ai sectorului, dar si toti soferii bucuresteni care folosesc zona, in trecere.)




In toamna trecuta bugetul a fost drastic taiat

Decizia de conservare a lucrarilor a fost luata asta toamna, dupa ce Guvernul a anuntat ca metroul va trece in subordinea Primariei Capitalei, fara a rezolva insa si problema resurselor necesare pentru finalizarea proiectului. Iata ce comunicat de presa a facut public www.metrouusor.com inca de anul trecut (27.07.2012):


Bugetul drastic redus va duce la intarzieri de minim doi ani pentru lucrarile la Magistrala 5:

“In urma analizei proiectului de buget pentru perioada 2013-2014, constatam ca fondurile necesare pentru realizarea in termen a lucrarilor planificate la Magistrala 5 Drumul Taberei - Eroilor 2 sunt total insuficiente, in cazul votarii bugetului in forma actuala fondurile nu vor ajunge decat pentru relizarea a 10% din lucrari pana in anul 2014. Astfel din necesarul de 900 milioane lei, in buget sunt prevazute doar 200 milioane lei, din care 100 milioane de lei sunt datoriile neachitate din anul 2012, cand de asemenea bugetul a fost redus de la 360 milioane lei la 170 milioane lei. Precizam din nou ca fondurile actuale vor bloca cu minim un an punerea in functiune a celor doua TBM-uri (punere in functiune planificata pentru luna martie 2012) si vor decala termenul de finalizare cu minim 2 ani, prelungind restrictiile de trafic si disconfortul provocat de santierele din cartierul Drumul Taberei. Astfel insistam pentru reanalizarea proiectului de buget de investitii pentru Magistrala 5 in perioada 2013-2014, in caz contrar lucrarile vor fi afectate in mod negativ si irecuperabil la capitolul intarzieri.”


Dupa cum se vede, TMB-urile - aceste utilaje complexe - ne costa mai mult cand nu lucreaza decat atunci cand sunt active. Dar nu este singura problema. Desi este motivata de lipsa banilor, procedura de trecere a proiectului in subordinea Primariei nu are o metodologie clar stabilita, deci va dura o perioada nedeterminata. In al treilea rand, cel mai probabil Primaria nici nu isi va putea permite cheltuielile cu metroul, deci bugetul va trebui sa ramana tot la Guvern. Metodologia este inca necunoscuta in acest punct.


La fel de important este ca oprirea unui proiect de asemenea anvergura afecteaza siguranta populatiei. Dezinteresul si lispa de grija pot duce la lucrari de mantuiala, ori in cazul unei retele de transport public acest lucru poate pune in pericol un numar extrem de mare de oameni. Deci vorbim si de viitor.


In ultimul rand, este vorba de intarzierea cu o perioada nedeterminata a santierelor, care nu doar ca afecteaza traficul si spatiile urbane, ci afecteaza si bugetele locale: valoarea proiectului va creste in urmatorii ani, deci facturile vor fi chiar mai mari.




Nu poti distruge un cartier si apoi sa decizi ca nu mai sunt bani pentru continuarea lucrarilor.” Comentariile de pe pagina de Facebook

De aproape o luna nu s-a mai lucrat deloc la constructie. Cativa muncitori si paznici sunt in continuare pe santierele din Drumul Taberei pentru activitati de conservare si paza, dandu-le unora senzatia ca inca se lucreaza. Pe pagina de Facebook a Magistralei 5 (https://www.facebook.com/Magistrala5) unde, asa cum mentionam mai sus, dintr-o initiativa laudabila de transparenta au fost postate mereu fotografii cu evolutia santierelor si actiunile Metrorex, s-a asternut linistea de pe 20 februarie. Multe dintre mesajele postate de cititorii din Drumul Taberei sunt insa fie acide, fie ingrijorate…


“Se conserva totul, intrebarea e pana cand? Pana la noi alegeri? Sau preia Oprescu Metrorexul si in contextul lansarii candidaturii sale la prezidentiale, in 2014, apare el ca unic salvator al Magistralei 5? Suntem totusi peste 300.000 de alegatori in acest cartier!” (Florian Nastase)

 

“M E T R O R E X , avem bugetul publicat! Ce urmeaza la M5? Mentineti dezastrul din Drumul Taberei? Pacat ca a scazut masiv postarea pozelor aici, postare care era zilnica! Fenechiu, nu ucide constructia M5! Mareste contractul cu tain-ul usl, chiar dubleaza-l, dar nu ucide M5 !”  (Daniel Fringescu)


Suntem 350.000! Dk incape pe mana lui Oprescu, se pune pamantul la loc, se reface Bd Dr Taberei si gata, M5 peste 80 de ani. Uiti ca el a facut in 6 ani doar o parcare la Universitate, goala desigur. VREM POZE SI CU STATIILE PARASITE DE CONSTRUCTORI! Poate numai asa va aparea o petitie publica pt continuarea lucrarilor. Exista vreo initativa pe FB, a cetatenilor din DT?” (Daniel Fringescu)

“Pe poza de profil ar trebui pusa poza cu cei "30 de ani" in care vom avea statie de metrou ... un cartier pus la pamant pentru cel putin 10 ani ... nu sunt anti-metrou dar se puteau gasi alte solutii, cand se stia ca finantarea va veni cu picatura .... .” (Radu Mihai Ciobanu)

“Guvernul Ponta2 a ales 3,5mil euro, LUNAR, pt conservare lucrari! Cu 6 mil lunar construia 10 statii pana in 2015, circula metroul! Nu-s banii lui Ponta2, sunt banii nostri acolo!!! DRUMUL TABEREI, TREZESTE-TE !” “Cum adica noi dispozitii?! Nu exista un cotract parafat? Nu se mai construiesc nici macar 2 statii din 10 pe an, cum a promis guvernul?” (tot Daniel Fringescu)

 

“Vor să spună că n-au bani? Nu cred în lipsa acestora! Să urgenteze găsirea fondurilor şi să continue lucrările, aşa cum au început acestea, în urmă cu un an şi ceva, şi până la începutul lui 2014 să fie trasată întreaga magistrală la „roşu"!” (Lixandru Dragos Liviu)


"Locuiesc in Drumul Taberei inca de cand aveam 3 luni. S-au mai construit blocuri si biserici; s-au amenajat parcuri. Dar o lucrare mai DEZASTRUAOASA CA A VOASTRA inca nu a existat. DE CAND AU INCEPUT LUCRARILE LA MAGISTRALA 5, AM RAMAS FARA APA RECE, FARA CURENT ELECTRIC SI FARA GAZE. Nu e posibil sa nu existe un plan si un creier care sa stie si sa urmareasca proiectul. Acum de abia a revenit curentul. La inceputul lucrarilor, nu mai exista nicio legatura cu centrul capitalei prin transport in comun. Se inventase o linie, in locul celor 4 (deviate sau desfiintate), care avea capatul exact in mijlocul drumului pentru toti cei din cartier. De acolo (Orizont sau Ho si Min), in situatia creata, nu reuseai sa mai urci in vreun mijloc de transport si nici sa ajungi in timp util la vreo statie de metrou. In incheiere, sper sa va tineti de cuvant si infernul sa nu dureze mai mult decat v-ati propus!" (Ana Maria Mitache)





Eu nu cred in rea vointa, dar cred insa ca lucrurile rele se intampla din dezinteres si ignoranta...

Mai cred ca fiecare oficial e aproape singur sau prost sfatuit in fata unei multimi de sarcini si a unei multimi de informatii din care nu are cum le intelege pe toate. Singura lui vina este ca ii lipsesc specialistii care sa il ajute sa managerieze lucrurile ori poate chiar banii pentru a angaja acesti specialisti. Si, de asemenea, ca lipsesc si reactiile civice care sa ii arate ca este, totusi, responsabil de aceste lucruri intr-o masura mai mare decat poate percepe ca simpla fiinta umana.


De asemenea, cred ca fiecare oficial face ce poate, cat poate, ca pe alocuri multi dintre reprezentantii autoritatilor sunt depasiti de amploarea fenomenului Magistrala 5. Poate unii se simt chiar speriati de sumele si santierul de care s-au trezit responsabili peste noapte, poate chiar isi doresc sa paseze aceasta responsabilitate in curtea altuia, care s-a dovedit mai puternic in a-si asuma injuraturile populatiei. Dupa mine, primarul actual nu e mai bun decat altii si nici nu intelege mai mult decat un urbanist, un inginer sau un arhitect, dar e mai calit in razboaie cu opinia publica. Trecerea metroului in subordinea lui (daca aceasta masura va fi luata si cum va fi luata) nu ar fi trebuit sa opreasca insa nici o clipa lucrarile.


Oricum, cert este ca nu putem continua sa dam vina pe relele intentii atata timp cat noi insine, cetatenii obisnuiti, nu constientizam ca avem dreptul sa reactionam. Suntem direct responsabili de lipsa de atitudine in fata unor masuri de interes public. Chiar daca ar fi interese in spatele acestor actiuni, cu siguranta acestea ar fi abandonate in fata unei reactii civice unitare. Iata deci de ce am crezut ca este nevoie de o Cauza. Ca e nevoie sa cerem chiar noi o orientare clara a resurselor si o responsabilizare fata de un subiect de maxima importanta urbana pentru bucuresteni. Nu doar pentru cei din sectorul 6.


Sunt importante santierul, metroul, cartierul, care pana nu de mult era cel mai verde din Bucuresti. Sunt importante locurile de munca pe care le crease acest santier si care acum sunt inghetate. Nu ne permitem sa  asteptam pasivi o deblocare a fondurilor. Trebuie sa le cerem orientate acolo unde trebuie, indiferent de cine le administreaza. Scopul nostru este sa atragem atentia asupra necesitatii respectarii proiectului.


Articol de Alina Miron


Pentru a va ajuta sa luati masuri, am ales sa infiintam o Cauza, o pledoarie pentru necesitatea continuarii si urgentarii acestei lucrari publice. Sarcina noastra este s-o facem cunoscuta cator mai multi oameni. Nu avem puterea legala sau executiva, dar o avem pe cea civica, de platitori de taxe. Din alte experiente jurnalistice stiu ca oficialitatile se sesizeaza din oficiu in cazul unei miscari civice de anvergura, de aceea trebuie sa adunam cat mai multe opinii, share-uri si sa facem cat mai cunoscuta pledoaria noastra. Sunt peste 300.000 de locuitori in Drumul Taberei, dar si mai multi bucuresteni sunt afectati indirect de acest lucru. Sper ca pagina #Magistrala5 sa ajunga la toti.


Va rog, intrati pe Cauza pe care am creat-o, dati share, aduceti-o la cunostinta cat mai multor oameni afectati de aceasta stare de fapt. Puteti comenta si pe Forum, dar azi puteti fi chiar mai mult decat un purtator de opinie. Puteti fi unul dintre cei care actioneaza. Si poate lucrurile se vor schimba mai repede. Dati mai departe aceasta cauza pentru a determina si a face parte dintr-o miscare civica de amploare. Multumesc!


Ai o întrebare despre acest subiect? Scrie-o aici!

user
Ataseaza fisiere
(Foto, video sau PDF. Maxim 1600x1600 pixeli @ 50 MB)
Anunță-mă când răspunde cineva
Lucru în România