Iţi place aceasta stire? Recomand-o prietenilor:
Abonează-te la SpaţiulConstruit sau conectează-te prin Facebook pentru a primi periodic articole similare.

Construirea unui case. Scurt ghid despre avize şi autorizaţii în 2021

Noile realități economice și sanitare au făcut ca cererea și interesul pentru achiziția unei case sau a unui teren pentru construirea unei case să fie din ce în ce mai mare. În astfel de cazuri, dacă vreți să realizați o construcție de la zero sau aveți nevoie de lucrări de consolidare, înălțare sau extindere casă, veți avea de parcurs o serie de etape. Printre acestea intră obligatoriu obținerea avizelor și autorizațiilor de construcție.
Construirea unui case. Scurt ghid despre avize şi autorizaţii în 2021


Pentru a vă pune în temă cu subiectul și a ști ce este de făcut pentru a demara proiectul, oferim mai jos un scurt ghid despre avize și autorizații în 2021. Acesta va include informații actuale despre toate documentele ce trebuie pregătite și unde trebuie să mergeți  pentru a obține avizarea și autorizarea pentru începerea lucrărilor.

 

Care sunt documentele, certificatele, avizele și autorizațiile necesare pentru începerea construcției unei case?

 

Construirea, extindere, supraînălțarea, modificarea sau demolarea unei case sau construcții se pot realiza întotdeauna doar pe baza unei autorizații de construire.  Aceasta poate fi eliberată doar de Primăria localității pe raza căreia se află terenul.


Pentru a autoriza și a putea începe lucrările de construcție în legalitate este nevoie de următoarele documente:

 

• Certificat de urbanism (C.U.)

Acesta are rolul de a informa solicitantul, persoană fizică sau juridică, în legătură cu aspecte ce privesc regimul juridic, economic și tehnic al imobilului și cu caracteristicile zonei în care se găsește acesta. În el sunt specificate și reglementate cerințele urbanistice ce trebuie să fie îndeplinite, precum și lista avizelor și acordurilor necesare pentru autorizarea executării lucrărilor de construcții. Se eliberează de către Primărie.

 

• Avize de construire

Acestea sunt de două tipuri: avize de la furnizorii de utilități, respectiv: energie electrică, apă, canal, salubritate etc. și avize de la autorități, cum ar fi cea de la mediu, ISU, DSP, MapN etc..  Avizele necesare sunt specificate în C.U.  Eliberarea lor ar trebui să dureze, în funcție de fiecare instituție, de la 30 la 60 de zile.

 

• Proiect de casă

Pentru a obține cel mai important document necesar pentru începerea construcției, respectiv autorizația de construcție, veți avea cu siguranță nevoie și de proiectul de casă. Acesta include toate aspectele importante pe care le va avea viitoarea construcție, planșe și documentații scrise legate de structură, specificații tehnice, instalații, detalii arhitecturale etc. Întrucât soluțiile alese trebuie să fie conforme noilor reglementări și legislației actuale din domeniu, elaborarea proiectului pentru autorizare trebuie să fie realizată de o persoană de specialitate și calificată. Adică de un arhitect cu drept de semnătură.

 

• Autorizația de construire

Va fie eliberată pe baza depunerii la primărie a unui dosar, care include: C.U., avizele și proiectul casei. Doar pe baza acestuia se poate emite autorizația de construcție, documentul ce permite începerea execuției lucrărilor. Durata medie de obținere este în jur de 30 zile. Începerea oricăror lucrări fără autorizație de construcție atrage amenzi.

 

 

Ce alte avize mai pot fi necesare pentru obținerea autorizației de construcție?

În funcție de zonă și de specificațiile legale, pentru obținerea certificatului de urbanism și implicit pentru autorizația de construire mai pot fi necesare următoarele avize:
• Aviz de scoatere a terenului din circuitul agricol, ce poate fi obținut de la oficiul de cadastru teritorial.
• Aviz de la Ministerul Culturii, pentru clădiri situate în zone istorice sau culturale.
• Aviz de Mediu, pentru construcțiile situate în apropierea rezervațiilor și parcurilor naturale, siturilor arheologice.
  
Pentru construcția de case cu destinații mai speciale pot fi necesare și:
• Aviz de sănătate publică, de la DSP
• Aviz de siguranța la stingerea incendiilor, de la ISU
• Aviz de la MapN, Autoritate Aeronautică, SRI, SIE în cazul în care terenul este situat lângă astfel de unități de utilitate și importantă strategică.

Dacă vreți să știți exact care sunt calitățile și caracteristicile solului pe care vreți să construiți o casă, puteți opta și atașa la autorizare și un studiu geotehnic. Acest studiu nu este obligatoriu, dar poate fi extrem de util în cazul în care doriți să realizați o construcție cu mai multe etaje și vreți să aveți o idee clară despre felul în care trebuie să fie executată fundația.

 

Cât timp este valabilă autorizația de construcție?

O autorizație pentru construire are valabilitate maxim 12 luni de la eliberare, perioadă în care trebuie începute lucrările. Dacă demarați proiectul în cele 12 luni, valabilitatea autorizației se extinde pe toată durata execuție lucrărilor prevăzute prin autorizație, în conformitate cu proiectul tehnic.
Dacă în timpul lucrărilor intervin modificări de proiect și amânări, este necesară documentarea pentru obținerea unei noi autorizații de construire, conforme noilor nevoi și specificații tehnice sau a unei prelungiri a autorizație de construcție.

 

Cât costă obținerea avizelor și a autorizației de construcție?

Obținerea avizelor și autorizației de construire implică o serie costuri. Potrivit Codului Fiscal, taxa pentru eliberarea certificatului de urbanism se calculează în funcție de numărul de metri pătrați ai suprafeței pentru care se solicită actul și de o grilă de prețuri stabilite de consiliile locale. În mediul urban sumele sunt mai mari, în mediul rural  sunt cu 50 % mai mici.


Pentru eliberarea autorizației de construcție pentru o casă sau pentru o extindere, taxa este egală cu 0,5% din valoarea autorizată a construcției. Dacă lucrările se prelungesc peste valabilitatea autorizației, taxă ce trebuie plătită pentru prelungirea autorizației este egală cu 30% din taxa pentru autorizația inițială.

 

Obținerea de avize și autorizații în 2021

Legea Autorizației de Construire care reglementează situațiile din construcții este L50/1991. Ultimele acte importante cu modificări sunt L7/2020 și L193/2019. Aceste legi din urmă vin cu prevederi de relaxare a acordării autorizațiilor de construire și cu mai multe facilități pentru investitori.


O modificare importantă este adusă de Legea 7/2020, care la art. 37 spune că pot fi acordate drepturi de proprietate cu înscrierea în cartea funciară și construcțiilor care s-au realizat fără autorizație de construire. Acest lucru se poate face în baza unei adeverințe sau certificat de atestare, emis pe baza unei expertize tehnice.


În cazul în care vreți să vă documentați temeinic pentru a construi, extinde, supraînălța sau autoriza o construcție, găsiți în legile anterior menționate toate aspectele juridice.

În concluzie, sperăm ca scurtul ghid despre obținerea avizelor și autorizațiilor de mai sus să fi oferit cele mai importante informații de care aveați nevoie! Dacă parcurgeți toate etapele menționate anterior și apelați la o firmă de proiectare și consultanță în construcții potrivită, puteți obține mult mai ușor toate documentele necesare.  

Ai o întrebare despre acest subiect? Scrie-o aici!

user
Ataseaza fisiere
(Foto, video sau PDF. Maxim 1600x1600 pixeli @ 50 MB)
Anunță-mă când răspunde cineva
Lucru în România