Iţi place aceasta stire? Recomand-o prietenilor:
Abonează-te la SpaţiulConstruit sau conectează-te prin Facebook pentru a primi periodic articole similare.

De-a arhitectura, un curs pentru micii cetateni care descopera mediul construit

De-a arhitectura, un curs pentru micii cetateni care descopera mediul construit

Daca pe cand eram mici, in clasele primare, am fi invatat si noi mai multe despre mediul construit, arhitectura si urbanism, despre libertate si locuire, cum ar fi functionat mintea noastra astazi si, in consecinta, cum ar fi aratat orasele in care traim ca simpli cetateni? Iata de ce ne-am oprit in aceasta sapatamana asupra initiativei Asociatiei “De-a Arhitectura” de a crea un astfel de background cultural in randul copiilor de astazi. Cei mici sunt incantati sa invete, jucandu-se, lucruri legate de forma si functiune, arta si istorie, pasind incet spre mentalitatea pe care ne-o dorim de la urbanistii si locuitorii de maine ai oraselor. Mai multe va spun chiar ei, cei de la echipa care a initiat programul “De-a arhitectura", in interviul de mai jos.

 

 

Cum a inceput "De-a arhitectura"? Cum v-a venit ideea organizarii acestui curs?

Suntem arhitecti si parinti si avand acest background totul a decurs firesc. O parte dintre noi am avut cateva initiative anterioare, dar a fost nevoie de un proiect comun, care ne-a determinat sa formam o echipa in 2011, si anume programul cultural: "De-a arhitectura – deschiderea scolarilor catre arhitectura si mediu construit",  cu care am aplicat la proiectele culturale OAR. In prezent functionam ca Asociatia De-a Arhitectura, ai carei membrii fondatori sunt Mina Sava, Vera Marin, Eliza Yokina, Corina Croitoru, Miruna Grigorescu, Claudia Pamfil, iar coordonator OAR Bucuresti este  Mario Kuibus.

Pentru anul 2013 ne propunem sa dezvoltam alte programe educationale pentru gradinita si gimnaziu.

Ne dorim o prezenta cat mai activa in randul arhitectilor, vom avea in vara o Conferinta nationala pentru lansarea programului la nivel national si cautam finantari pentru ca tot mai multi copiii sa se poate bucura de acest program educational.


Spuneti-ne mai multe despre programa si despre alternativele pe care le oferiti cadrelor didactice.

Cel mai important lucru pe care il oferim noi cadrelor didactice este o programa transcuriculara, caci cursul nostru de arhitectura si urbanism ii face pe elevi sa aprofundeze si notiuni din curricula de stiinte, matematica, limba romana, arte, pe care le cunosc deja, dar nu le-au folosit niciodata impreuna, ca in viata reala. Materialul didactic a fost elaborat in colaborare cu departamentul de stiintele educatiei de la FPSE. Metodologia pe care o propunem este de tip experiential, invatare prin proiect, si are structura: observ + analizez (descifrez), construiesc (creez) + prezint. Astfel ne apropiem foarte mult de procesele reale, jucandu-ne, ceea ce devine o modalitate accesibila pentru a invata concepte complexe.

Pentru ca arhitectura opereaza cu notiuni si metode pe care le intalnim in viata de zi cu zi, copiii au ocazia sa experimenteze tot ce invata si de aceea cursul "De-a arhitectura pentru orasul meu" este o completare binevenita la programa claselor a III-a si a IV-a si o modalitate de a dezvolta aptitudini noi, precum lucrul in echipa, perceptia si orientarea in spatiu, cunoasterea limbajului specific al arhitecturi si multe altele. Cursul este predat in tandem: invatator - arhitect, deoarece arhitectul cunoaste materia, iar invatatorul stie sa o preda. Cadrele didactice vor gasi mai multe avantaje in acest curs, de mentionat insa este specializarea lor si posibilitatea de a preda, dupa primul an, cursul singuri. Acelasi lucru este valabil si pentru arhitectii educatori.


Cum au reactionat cei carora le-ati propus pentru prima data acest curs si actiunile sale? Care considerati ca sunt avantajele pe care le aduce?

Anul acesta pilotam cursul „De-a arhitectura in orasul meu” in 7 scoli din Bucuresti. Mergem regulat la cursuri si primim de la fiecare lectie un feedback. Astfel, in vara putem imbunatati si corecta cursul, pentru ca in 2013-2014 el va fi disponibil pentru un numar mai mare de scoli in tara. Aceste şcoli sunt: şcola germană Hermann Oberth, şcoala Anastasia Popescu, şcoala Sf. Silvestru, liceul  greco-catolic Timotei Cipariu, şcoala 139, Mircea Sântimbreanu, iar la Little London si  Scoala Americana se tine sub forma de after school.

Am primit feedback pozitiv de la parinti (care de mult asteptau un asemenea curs pentru copiii lor), de la invatatori (care isi doresc o schimbare in invatamantul traditional), de la copii (care sunt dornici de informatie, de a incerca, de a experimenta, de a se juca…), si bineinteles de la arhitectii care ne-au sustinut ca si voluntari in anul scolar curent.

Marele avantaj pe care il aduce cursul nostru in scolile romanesti este existenta unui specialist arhitect direct implicat in procesul de predare. Noi ne propunem sa realizam o colaborare optima intre arhitect si invatator, in folosul copiilor. Ei exerseaza aceasta colaborare inca din timpul trainingului de formare, inaintea inceperii efective a orelor de la clasa.

 


Cum reactioneaza copiii la ore, la propunerile de activitati, la iesirile de prospectare in oras? Ne puteti povesti cateva intamplari semnificative?
Ati descoperit talente, viziuni interesante la acesti copii? Care este potentialul pe care l-ati vazut, dupa primele cursuri, in ei?

Copiii sunt nerabdatori sa ajunga la macheta finala a orasului (ultimele 10 lectii), insa pana aici e drum lung, caci avem de invatat multe, avem de pus intrebari si de observat.

Ei sunt extrem de incantati, am avut chiar o situatie amuzanta cand un copil era bolnav, nu a venit la scoala, insa si-a rugat mama sa il aduca macar la "de-a arhitectura". Si mama l-a adus… Ei sunt foarte curiosi, vor sa afle cat mai multe lucruri si le pot afla direct de la sursa, de la un arhitect! Expeditiile in jurul scolii ii surprind de fiecare data, caci vad "lumea" cu alti ochi. Chiar elevii de la o scoala au calculat ca ei au trecut prin acea zona de peste 900 de ori, tot venind si plecand de la scoala, dar nu au observat si stiut atatea lucruri cum stiu dupa acest curs. 

Unii copii au clar inclinatii catre acest domeniu si e foarte bine ca li se explica de la aceasta varsta ce inseamna aceasta meserie si ce presupune munca unui arhitect.

Dar cursul nostru nu este pentru cei care vor imbratisa aceasta meserie, ci este pentru viitorul cetatean care, indiferent de cariera sa, va avea un cuvand de spus in ceea ce priveste evolutia orasului sau.

 

Copiii sunt locuitorii sau urbanistii de maine ai oraselor noastre. Credeti ca vor da ei o noua fata acestei lumi in care traim, ca au capacitatea de a schimba ceva?

Sigur ca credem in puterea copiilor nostri, este important sa venim cu informatia potrivita pentru ei la momentul potrivit. La varsta de 8-10 ani copiii incep sa inteleaga notiunile legate de spatiu si este un moment optim de a sadi primele seminte din acest domeniu. Si dupa ce au primele notiuni de fizica, din clasa a VI-a, se vor putea juca "de-a arhitectura in scoala mea", un nou proiect al nostru aflat in faza de dezvoltare.

Copiii care fac cursul nostru au deja sansa sa faca propuneri concrete "de mai bine" pentru orasul virtual pe care il gandesc, in comun, ca o mica comunitate. Avand acest background din copilarie, trecerea la fapte concrete este doar o problema de timp. Ii asteptam sa creasca!

 

 

Credeti ca primele notiuni de arhitectura ar fi trebuit predate in scoala si pe vremea noastra? Ne-ar fi facut acest lucru sa putem intelege mai bine mediul construit si sa luam masuri mai bune pentru vietile noastre? Cum ne-ar fi educat ca generatie?

In momentul de fata interesul din partea nespecialistilor pentru spatiul public, comunitar, este zero, iar factorii care au dus la situatia actuala sunt variati, dar cu siguranta si educatia pe care am primit-o in scoli a avut un rol important. Poate ca am fi stiut sa lucram mai bine in echipe, sa ne mobilizam si sa aducem o schimbare lucrurilor din oras care ne deranjeaza. 

 

Ce alte planuri mai aveti pentru viitorul apropiat?

Pentru ca noi cei de la "De-a arhitectura" credem atat de mult in importanta acestei meserii, organizam niste conferinte pentru copii, in saptamana altfel, 1-5 aprilie, "De-a arhitectura povestita" , in care arhitecti cunoscuti ai momentului vor vorbi copiilor despre proiecte pe care le-au facut, despre cum au ales ei aceasta meserie si ce presupune ea. Copiii vor auzi povesti despre case fantastice, vor vedea Bucurestiul ca un oras plin de oameni si intamplari, vor fi uimiti de comparatia intre haine si arhitectura.

 

Vedeti si alte imagini in Photstream De-a arhitectura pe flickr.com

Ai o întrebare despre acest subiect? Scrie-o aici!

user
Ataseaza fisiere
(Foto, video sau PDF. Maxim 1600x1600 pixeli @ 50 MB)
Anunță-mă când răspunde cineva
Lucru în România