Iţi place aceasta stire? Recomand-o prietenilor:
Abonează-te la SpaţiulConstruit sau conectează-te prin Facebook pentru a primi periodic articole similare.

Superblocurile din Barcelona pot salva vieți și ar trebui să existe în toate orașele

Unde sunt blocuri sunt si masini - un enunt devenit axioma in toate orasele lumii de cand Henry Ford ne-a dat linia mobila de asamblare. Autoturismul personal este astazi parte inerenta a tesutului urban, iar masinile parcate de-o parte si de alta a strazilor, masinile care isi fac cale printre ele, masinile parcate pe trotuare, pana in buza parcului, oriunde atat timp cat nu stau in calea altor masini, domina imaginea de ansamblu ce se formeaza zi de zi pe retina atunci cand ne privim orasul.
Superblocurile din Barcelona pot salva vieți și ar trebui să existe în toate orașele
YouTube

De aceea este foarte posibil sa ramanem surprinsi daca ajungem in anumite zone din Barcelona, unde, in loc de masini, gasim in mijlocul strazii mese de picnic si jardiniere; copii care se joaca nestingheriti. Am dat cu siguranta peste unul dintre "superblocurile" orasului cu peste 1,6 milioane de locuitori, un fel de ciorchini de blocuri in interiorul carora pietonii si biciclistii au prioritate. Desi sunt permise pe anumite strazi, masinile au o singura banda de circulatie si limite de viteza mai mici.

Superblocurile exista in Barcelona inca din 1993, insa conceptul este adus agresiv in actualitate printr-un proiect al agentiei BCNecologia, condusa de Salvador Rueda, care in forma orginala presupune crearea a 503 de astfel de structuri. Cand primul dintre cele sase create pana acum in cadrul proiectului a aparut in 2016, in cartierul Poblenou, a fost intampinat de un val de nemultumire din partea proprietarilor de masini, dar si a micilor comercianti, care se temeau ca noile restrictii le vor afecta afacerile.

 

"Va exista intotdeaua rezistenta in fata schimbarii. Atunci cand te atingi de masini, oamenii devin foarte sensibili", spunea la acea vreme Rueda.

 

Nu a durat mult pana cand locuitorii orasului in care calitatea aerului depaseste frecvent limitele pentru substante poluante ca dioxidul de azot recomandate de Organizatia Mondiala a Sanatatii sa vada beneficiile.

 

"Multi dintre cei care s-au opus la inceput sunt multumiti acum de masura", sustine Sílvia Casorran de la Asociatia Vecinilor din Poblenou

 

Crearea superblocului din Poblenou a presupus eforturi colective din partea profesorilor si a studentilor de la facultatile de arhitectura, a locuitorilor si a proprietarilor afacerilor locale, astfel incat sa se gaseasca utilizari alternative pentru spatiile eliberate de masini. O intersectie a fost transformata, de pilda, intr-un loc de joaca cu teren de fobal si groapa cu nisip, din cauciuri si alte materiale reciclate.

 

Superblocurile pot salva sute de vieti in fiecare an


Si, potrivit unui studiu recent care estimeaza impactul pe care ar urma sa-l aiba cele peste 500 de superblocuri, beneficiile pot fi chiar substantiale. O astfel de transformare radicala a orasului ar avea ca efect prevenirea a 700 de decese premature anual (prin reducerea atat a poluarii, cat si a intensitatii valurilor de caldura) si cresterea duratei de viata cu aproape 200 de zile. Ar genera in plus economii de aproximativ 1,7 milioane de euro pe an. Cele peste 1 milion de deplasari saptamanale cu masina privata ar scadea la vreo 200.000.

 

Citeste siUn experiment radical: Cartierul fara locuri de parcare, două decenii mai tarziu


Cand scoatem masinile din peisaj, aerul este mai curat, zgomotul este mai mic. Este loc pentru mai mult spatiu verde, iar oamenii fac mai multa miscare. Efectul de insula de caldura este la randul lui redus - iata cateva dintre beneficiile listate de autorii studiului.

 

"Este nevoie urgent de o schimbare de paradigma de la un model de planificare urbana centrat pe masini la unul centrat pe oameni", considera Natalie Mueller, principalul autor al studiului.


Modelul superblocurilor din Barcelona a atras atentia altor orase. Unul dintre ele este Seattle, care se pregateste sa-l testeze la randul sau in cartierul Capitol Hill.

"O multime de oameni locuiesc in oras si vor continua sa locuiasca in oras si in viitor. Asa ca trebuie sa facem aceste orase cat mai locuibile si mai sanatoase. Avem nevoie de idei originale precum superblocurile pentru a face acest lucru", spune Mark Nieuwenhuijsen, director in cadrul Institutului pentru Sanatate Globala al Barcelonei.

 

Superbloc in cartierul Poblenou, Barcelona, unde viata pare sa se desfasoare intr-un ritm mai domol: 


Superblocurile din Barcelona pot salva vieți și ar trebui să existe în toate orașele
Agéncia d’Ecologia Urbana de Barcelona

Ai o întrebare despre acest subiect? Scrie-o aici!

user
Ataseaza fisiere
(Foto, video sau PDF. Maxim 1600x1600 pixeli @ 50 MB)
Anunță-mă când răspunde cineva