Iţi place aceasta stire? Recomand-o prietenilor:
Abonează-te la SpaţiulConstruit sau conectează-te prin Facebook pentru a primi periodic articole similare.

Cand hartia si panza devin materiale de constructie

Cand hartia si panza devin materiale de constructie

Tehnica papier-mâché a inceput sa fie utilizata in Europa pe la inceputul secolului 18, dar chinezii, inventatorii hartiei (si se pare ca si indienii) o foloseau deja de mult timp pentru a crea diverse obiecte decorative, papusi, accesorii pentru casa. Desi considerata mai apropiata de arta plastica si utila in arhitectura doar pentru realizarea machetelor, adevarul este ca aceasta tehnica si-a gasit utilizari practice si in constructii, de-a lungul istoriei. Iata o scurta retrospectiva a intrebuintarii acestei tehnici in diverse scopuri arhitecturale, dar si o reteta pentru cei care ar vrea sa se apuce de confectionarea propriilor obiecte decorative.

 

 

Papier-mâché nu este o tehnica neaparat simpla, deoarece cere rabdare, timp si migala, dar tinand cont de faptul ca materialele necesare sunt ieftine si la indemana, ea poate fi accesibila tuturor, inclusiv copiilor. Ideea de baza este simpla: din deseurile de hartie se pot face obiecte tridimensionale folosindu-se straturi de hartie lipite una peste alta cu aracet sau o simpla pasta obtinuta din faina apa si sare (pentru ca hartia sa se conserve mai bine si sa nu mucegaiasca). Uneori se folosesc si textilele, fie in combinatie cu hartia, fie doar piese de tifon si panza suprapuse prin aceeasi tehnica a lipirii (mastile venetiene clasice, de pilda, sunt facute din pasta de hartie pe suport de panza). Rezultatul final poate fi apoi finisat cu diverse paste sau lasat ca atare, apoi vopsit in culori acrilice sau cu vopsele diverse.

Exista doua metode principale de a se realiza obiectul tridimensional: fie fasiile de hartie sunt lipite in straturi succesive, una peste alta, pana se obtine forma dorita, fie din hartie maruntita foarte bine, apa si aracet se face o pasta care se poate, apoi, modela cat este umeda. Desigur, aceasta este doar expunerea pe scurt a metodelor, deoarece fiecare dintre ele are cateva secrete de preparare si executie (teoria putin mai jos, daca vreti si voi sa va apucati de treaba). Oricum, fiecare persoana care lucreaza obiecte cu papier-mâché ajunge sa invete, apoi sa-si imbogateasca si adapteze propriile retete, sa experimenteze cu noi materiale pentru finisaje, dar si pentru structurile interioare cu care poate fi intarita o lucrare.

In arhitectura a intrat ca urmare a intrebuintarii ei ca metoda mai ieftina pentru a obtine diverse obiecte decorative: hartia costa mai putin decat lemnul sau piatra. Henry Clay din Birmingham, Anglia, a patentat la sfarsitul secolului 18 o descoperire proprie – panourile de hartie rezistente la apa, care erau obtinute din straturi lipite intre ele de hartie tratata cu ulei de in. Panourile puteau fi folosite ca pereti despartitori, dar aceleai placi puteau fi utilizate pentru a inlocui lemnul intr-o serie de obiecte decorative, cum ar fi tavile, blaturile de mese, spatarele scaunelor.

Utilizarea unei armaturi interioare pentru obiecte a dat insa si rezistenta necesara unor lucrari mai stabile si mai mari: hartia putea fi adaugata pe schelete de metal sau de lemn. Astfel se puteau produce domuri usoare, cu aplicabilitate in constructia observatoarelor. Nu doar unele cupolele, ci si o serie de barci au fost facute in acea perioada, la sfarsit de secol 18, cu ajutorul acestei tehnici. Desigur, hartia era tratata si intarita, dar obiectul final era mult mai usor decat daca ar fi fost facut din alte materiale. Aducea in plus si posibilitati de finisare, sculptare si vopsire care, in pofida muncii manuale pe care o cerea, s-a dovedit foarte fiabil si in crearea de decoratiuni si elemente arhitecturale diverse.

Materialele plastice si compozite moderne au inlocuit insa repede hartia care, indiferent de procedurile folosite la lucru, necesita multa munca manuala. De aceea tehnica  papier-mâché a ramas astazi legata mai mult de domeniul plastic, sculptura si modelaj, cu unele aplicatii si in machetarea de arhitectura, de peisagistica si in design de interior.

 

Tehnici de lucru

Asa cum scriam mai sus, exista doua metode principale de a se realiza obiectele decorative in tehnica papier-mâché, iar prima metoda presupune obtinerea unei paste de celuloza, din hartie amestecata cu o solutie gen aracet obtinuta din faina, apa si sare.

1) In acest scop se folosesc resturi de hartie poroasa (de preferat este cea de ziar, pliante pe hartie reciclata, hartie de impachetat etc., nu cea lucioasa), care se rup in bucati mici pana se aduna o cantitate suficienta pentru lucru. Aceste bucati se pun intr-un lighean (castron) si se toarna peste ele apa fierbinte, apoi se lasa 24 de ore, pentru ca hartia sa absoarba umiditatea si fibrele ei sa se umfle si sa se desfaca mai usor una de alta.

2) A doua zi, se scoate hartia din apa si se stoarce bine de excesul de umiditate, iar bucatile de hartie se rup cat mai marunt posibil. Se face separat, intr-un lighean, o pasta din faina si apa, peste care se adauga si o cantitate mica de sare de masa (cea din urma este necesara pentru a se evita formarea mucegaiului in material), pentru a se obtine o pasta de constistenta celei pentru clatite, usor mai groasa.

3) Se amesteca treptat, eventual intr-un vas seaparat, hartia macinata si pasta gen aracet: iese un fel de aluat, care ar trebui sa aiba consistenta lutului. Se framanta si se mai marunteste hartia, chiar si cu ajutorul unui cutit, inainte de a se adauga la pasta. Unii recomanda amestecarea acestei paste cu ajutorul unui mixer, dar cum acasa nici coca pentru paine sau pizza nu le framanti cu mixerul, eu nu as recomanda procedura (asta in apararea mixerului, care se poate arde din pricina solicitarii excesive).

4) Pasta va fi modelata apoi in formele dorite sau se va putea pune in diverse recipiente si lasata se usuce. De pilda, se poate pune in interiorul unui castron, intr-un strat de o grosime de 3-5 cm, pentru a se obtine un viitor castron din hartie, compact si bun pentru o serie de accesorii decorative. Evident, acesta va fi decorat sau pictat dupa gust.

 

 

In final, nu uitati ca pe masura ce experimentati cu diverse tipuri de hartie si materiale veti putea gasi propriile solutii, propirul stil si veti deveni mai stapan pe tehnica de lucru. Puteti varia in ce priveste si solutia de lipit (se poate folosi si aracet, adeziv pentru tapet etc., de asemenea consistenta pastei poate fi mai groasa sau mai subtire), in ce priveste solutiile care sa intareasca sau sa protejeze compozitia (uleiul de cuisoare este iarasi un bun tratament impotriva mucegaiului, uleiul de in protejeaza fibrele de celuloza etc. Sau,  in cazul unor lucrari care necesita stabilitate, este recomandabila folosirea unui schelet, asta fac sculptorii cu lucrarile mai mari). Dupa uscare, compozitia va ramane usoara, dar va fi suficient de dura ca sa poata fi sculptata, finisata cu ajutorul unui smirghel, gaurita etc. Texturile dorite le puteti obtine in cele mai variate moduri, asa ca nu va temeti sa experimentati la randul vostru. Acrilicele si tempera sunt cele mai folosite pentru pictura finala pe obiectul artizanal.

 

Cea de-a doua metoda presupune lipirea unor straturi succesive de fasii de hartie (puse eventual pe un calapod, pe o structura de baza), pana se atinge grosimea dorita. Se aduna ziarele sau/si materialele textile, se rup fasii. Fasiile cu capetele rupte, nu taiate, sunt cele mai bune, asa ca evitati sa le taiati cu foarfeca, imbinarea e mult mai buna pe rupturi. Foile se suprapun osur una pe alta. Formele indeite, de genul trinunghiurilor, poti fi mai usor imbinate, mai estetic, dar asta o faceti daca aveti timp si rabdare pentru experimente. Se prepara pasta de lipit de la pasul 2 sau se pregateste aracetul, iar in aceasta se inmoaie o fata a unei fasii. Se lipeste cu pasta in jos, pe forma dorita. Se adauga straturi incontinuu, lasand fiecare strat sa se usuce complet pana la o noua aplicare, pentru a evita, de asemenea, formarea mucegaiului in lucrare. Obiectul final va putea fi finsat cu un strat de aracet in care se mai poate adauga un pic de clei de tanplarie. Se poate smirghelui, lacui, respectiv se poate finisa la fel ca lemnul.

 

Alte informatii practice. Nu uitati ca fiecare strat mai subtire trebuie uscat bine inainte de a se aplica un altul, pentru ca altfel umezeala din interior va strica intr-un final lucrarea. In comert, in magazinele de arta, exista si o pasta sau pudra celulozica ce poate fi utilizata ca in prima metoda, ca sa nu mai stati sa adunati hartie (desi si reciclarea poate fi o provocare) si sa asteptati infliltrarea apei sau sa macinati materialele. Cu preturi cam intre 18 si 40 lei pe borcan sau pachet (pudra poate fi amestecata cu apa), produsele sunt potrivite pentru lucrari micute, pentru hobby-uri, machetare.

 

2.	CV12B Aspirator auto 1.1362
2. CV12B Aspirator auto 1.1362

DESCRIEREA PRODUSULUI

  • Lungime cablu pentru alimentare auto: 2.8 m

SPECIFICATII TEHNICE:
Tensiune - 12 V
Capacitate rezervor - 0.63 l
Capacitate apa - 0.5 l
Greutate - 0.12 kg

3.	VAC 2030 Aspirator de curatenie 1200 W 1.1690
3. VAC 2030 Aspirator de curatenie 1200 W 1.1690

DESCRIEREA PRODUSULUI

  • Pornire / oprire automata atunci cand scula electrica este operationala continuand 6 sec pentru absorbtia deseurilor
  • 4 secunde intarziere pentru evitarea supratensiuni
  • Umed si uscat
  • Functie de suflanta

DOTAREA STANDARD

  • tub flexibil
  • racorduri
  • tub telescopic
  • perie 2 pozitii
  • duza plata
  • perie rotunda
  • filtru HEPA
  • sac deseuri

SPECIFICATII TEHNICE:
Putere motor - 1200 W
Priza de alimentare auxiliara - 2000 W
Capacitate suctiune - 19 KPA
Capacitate rezervor - 30 l
Diametru tub suctiune - 38 mm
Lungime tub flexibil - 1.5 m
Lungime tub telescopic - 40-80 cm
Greutate - 11 Kg

Ai o întrebare despre acest subiect? Scrie-o aici!

user
Ataseaza fisiere
(Foto, video sau PDF. Maxim 1600x1600 pixeli @ 50 MB)
Anunță-mă când răspunde cineva
Pentru noi, confidențialitatea dvs. este importantă
Portalul spatiulconstruit.ro folosește cookies pentru a asigura funcționalitatea și securitatea site-ului, pentru a personaliza conținutul și modul de interacțiune, pentru a oferi facilități de social media și pentru a analiza modul în care este utilizat site-ul. Aceste cookies sunt stocate și prelucrate, de către noi sau partenerii noștri în conformitate cu toate reglementările în vigoare și toate standardele de confidențialitate și securitate actuale.

Vă rugăm să rețineți că este posibil ca anumite prelucrări ale datelor dumneavoastră cu caracter personal să nu necesite consimțământul dumneavoastră, dar vă puteți exprima acordul cu privire la prelucrarea realizată de către noi și partenerii noștri conform descrierii de mai sus utilizând butonul SUNT DE ACORD de mai jos.

Navigând în continuare, vă exprimați acordul implicit asupra folosirii cookie-urilor.

Mai multe detalii despre politica noastră de confidențialitate aflați aici: https://www.spatiulconstruit.ro/politica-de-confidentialitate.