Iţi place aceasta stire? Recomand-o prietenilor:
Abonează-te la SpaţiulConstruit sau conectează-te prin Facebook pentru a primi periodic articole similare.

Biroul de acasă. O problemă de spațiu, dar și una de ordin psihologic și de acomodare

urb. Ionuț Sbîrnac
Autor contributor: urb. Ionuț Sbîrnac
Salutare. Sunt arhitect urbanist și cred că aș putea să împărtășesc o parte din conținutul pe care îl realizez... Vezi profilul complet
Pentru mulți dintre noi, a lucra de acasă este poate ceva nou, o adaptare la neprevăzut, de necesitate în prima fază. Dar a lucra de acasă prespune mai mult decât o simplă schimbare de spațiu.
Biroul de acasă. O problemă de spațiu, dar și una de ordin psihologic și de acomodare

De cele mai multe ori, fie din lipsă de spațiu, fie din lipsă de previziune, construcțiile rezidențiale nu au fost concepute cu spațiu de birou în interiorul locuinței. La mai bine de 1 an de când pandemia Sars COV-2 ne-a arătat că putem adopta o schimbare, poate chiar mai rapid decât credeam, am putea să desenăm mai clar modul de lucru de acasă.

 

În prima fază, această schimbare de mediu presupune o adaptare de ordin psihologic și de acomodare.

 

Spațiul în casă


De cele mai multe ori, o astfel de situație presupune o adaptare a unor elemente existente, o reinventare. Acum, este foarte important și cum vom reinventa spațiile, multe deja mici și înghesuite, astfel încât să nu fie în detrimentul nostru, mai ales că avem în discuție un subiect în strânsă legatură cu productivitatea și randamentul.

 

Alegerea unui spațiu sau, mai precis, conversia unei camere din casă în spațiu de birou trebuie realizată ținând cont de mai multe elemente.

 

Dacă ne raportăm la un proiect nou, e cumva mai simplu, căci putem planifica și proiecta încă de la început un spațiu dedicat pentru birou. Este recomandabil ca acesta să fie amplasat într-o zonă puțin separată de spațiul familial. În primul rând pentru o delimitare mai clară între viața profesională și emoțională, dar și pentru un colț de intimitate profesională. Dacă ai posibilitatea de a realiza acest spațiu la parterul casei și cu un eventual acces secundar direct de afară – poate fi un succes. Astfel, atunci când, de pildă, ai  un client sau o mică întâlnire (cu toate că în ultima perioadă pandemia a cam schimbat și această practică, forțându-ne să ne adaptăm destul de mult la online), îl poți invita în biroul tău fără a-l intersecta cu spațiul familial.

 

Dacă însă vorbim de un spațiu convertit din cameră locuibilă în birou, ar fi bine să poți folosi acel spațiu într-un mod multifuncțional ocazional. Iar atunci când această situație se întâmplă într-un apartament clasic, provocarea de a-ți amenaja un spațiu de birou acasă poate fi foarte mare, obligându-te să-ți eficientizezi foarte mult modul de lucru și să abordezi situația într-un spirit foarte minimalist. De asemenea, și minimalismul poate fi dus mai departe prin combinarea cu esențialismul.

 

În momentul de față, dacă activitatea ta profesională poate fi desfășurată on-line, lucurile se pot simplifica, păstrând ca linii directoare următoarele:

● Un spațiu retras, de preferat o cameră separată de cele cu activități familiale.

● Un spațiu cu lumină naturală – îți va ajuta ochii foarte mult.

● Nu aglomerat de documente: dacă poți optimiza gunoiul și chestiile inutile, trebuie făcut prima dată acest pas.

● Un birou de dimensiuni potrivite activității.

● Un scaun de înaltă calitate: sănătatea este pe primul plan. Majoritatea uită sau nu dau importanță acestui obiect de mobilier, care este unul dintre cele mai însemnate, și recomand să alegi calitatea, nu prețul.

● Nu lucra în haine de casă! Este o greșeală foarte mare, pe care mulți debutanți în work from home o vor face chiar și ani buni. Nu face asta dacă vrei să nu pierzi din randament.

● Fixeză un program bine stabilit: nu uita că ești totuși la job. Totul trebuie să aibă un start și un finish. Fără asta, lucrurile vor duce ușor-ușor la epuizare.

● Folosește 2 monitoare. Știu, poate fi considerată o investiție suplimentară, însă te va ajuta foarte mult la viteza de lucru și la randament.

● Optimizează serviciul de e-mail. Aici, îți recomand să utilizezi un program precum Outlook.

● Nu folosi platforme sociale în scopuri personale în timpul programului de lucru.

● Fii selectiv cu telefoanele primite (altele decât cele profesionale) și stabilește clar între ce ore răspunzi și cui. Poți primi uneori telefoane care te defocusează, iar apoi poți avea nevoie și de 15-20 de minute să te readuni.

● Stabilește când faci chestii de rutină și când realizezi ceva inovativ și creativ, care necesită atenție și concentrare (recomandabil ca aceasta să se petreacă în prima parte a programului).

● Nu lua prânzul pe tastatură! Dacă lucrezi de acasă și vremea este frumoasă, poți lua masa rapid pe terasă sau poți stabili program fix cu restul membrilor familiei, dacă sunt tot acasă, și vă puteți întâlni în zona de dinning sau în bucătărie. Poate fi, totodată, și un moment de respiro.

● Nu lucra în bucătărie dacă nu locuiești singur. Bucătăria ar fi cel mai nepotrivit spațiu de folosit pentru biroul tău, deoarece tot timpul vei fi deranjat, iar munca ta va fi îngreunată de o încărcătură în plus, care va genera oboseală.

● Limitează interacțiunea cu ceilalți membri din casă pentru că... ești la job.

 

Așadar, situația nou creată, care în frumoasa zi de marți, 16 martie 2021, a atins 12 luni oficial, este o situație la care deja ne-am adaptat. Ce putem înțelege de aici este faptul că omul are o capacitate de adaptare inimaginabilă, secretul este ca schimbările aduse să fie în avantajul său.

 

Pentru mine personal, a lucra de acasă a fost o noutate acum 11 ani. Atunci, așa ceva era văzut ca un privilegiu, însă evoluția personală în lucrul de acasă a fost o experiență întinsă pe o perioadă lungă de timp. Abia după primii doi ani am realizat unde și în ce moment am ajuns să devin neproductiv în lucrul de acasă.

 

De aici și diverisificarea.

 

Astăzi, oportunitatea de a-i privi pe mulți începând să lucreze de acasă pe mine m-a situat într-o poziție de vizitator, din care pot vedea lucrurile din exterior. Statistica la un an de zile de work from home pare, pentru moment, productivă, iar asta se datorează faptului că majoritatea încă nu aplică ghidul de mai sus. Este evident că, dacă nu ai oră de pornire și de oprire, volumul de muncă va crește, însă ușor ușor calitatea va scădea. Abia după anul 2 aceste lucruri de mai sus vor fi indentificate în mod individual.

 

În opinia mea, joburile și modul de lucru se vor schimba radical în viitor, mai exact în următorii 10 ani. O mare parte din forța de muncă va dori să își valorifice din ce în ce mai mult timpul și să beneficieze de flexibilitate, adică să muncească când și de unde vrea. Această abordare ține foarte mult de identitate și acest lucru va fi foarte ușor regăsit în randament. În viitor, multe joburi vor prelua un profil nomad, în prezent acest pionerat fiind testat de către cei care lucrează în digital, unde singura piesă importantă este rețeaua de internet.

Biroul de acasă. O problemă de spațiu, dar și una de ordin psihologic și de acomodare
Sursa foto: pixabay.com

 

În încheire – o recomandare: cea mai bună idee este aceea de accepta această schimbare, de a nu o privi ca pe un compromis. Să nu uitam și partea bună, câștigată, pe care ne-a adus-o lucrul de acasă: timpul. Mai exact, timpul pierdut în trafic. Iar timpul este cea mai importantă resursă. Acest timp poate fi folosit acum fie pentru relaxare personală, fie cu familia.

 

Această schimbare a adus chiar și la noi în țară noi metode de lucru și noi modele de lucrători, și anume cei denumiți nomad workers. Îmbinarea lucrului de acasă cu relocarea în mod recreativ poate fi o bună mișcare, mai ales acum, pentru turismul românesc. Să lucrezi de acasă poate, la un momen dat, să devină o rutină, însă a putea alege să lucrezi de oriunde înseamnă libertate. Poți îmbina lucrul cu vizitatul unui oraș după orele de program sau, de ce nu, să lucrezi de pe terasa unei cafenele dintr-un oraș nou.

 

Cred că aceasta va fi o o abordare productivă de ambele părți. Câștigarea abilității de a lucra de acasă se va întâmpla în timp. La fel și abilitatea de a lucra de oriunde: se va dezvolta tot în timp.

 

Pentru cei care au schimbat locul de muncă din birorile vaste din clădirile de sticlă pe apartamentele mici și claustrofobe, aceste evadări vor deveni din ce în ce mai căutate. Poate că acesta va fi un nou moment pentru turism, de a lansa o nouă nișă, pentru cei ce pot veni să lucreze la hotel. Această mișcare și acest trend ar trebui încurajate și stimulate prin pachete și oferte istețe, care să-i atragă pe oameni să schimbe mediul de lucru.

 

Revenind... biroul de acasă trebuie gândit atent, într-un mod corect, și trebuie bine delimitat de celelalte spații și activități. Dacă vei urma cele de mai sus, vei putea păstra productivitatea și randamentul.

 

Dacă consideri că acest articol ți-a fost de ajutor, poți viziona și clipul video mai jos, pentru câteva sfaturi practice despre cum îți poți amenaja biroul de acasă:

 

Și, dacă găsești că poate fi util și altor persoane, distribuie mai departe acest material. Share and like! :)

Ai o întrebare despre acest subiect? Scrie-o aici!

user
Ataseaza fisiere
(Foto, video sau PDF. Maxim 1600x1600 pixeli @ 50 MB)
Anunță-mă când răspunde cineva