Aeroportul propus de Foster&Partners pentru Amman, Iordania

Arhitectii au relizat o cladire deosebita, cu alura eleganta care va deveni un simbol pentru Iordania. Au preluat modelul si organizarea de la aeroportul Stansted carora le-au adus o serie de imbunatatiri si le-au pus in valoare prin elemente prefabricate din beton, ale caror forme organice suple si fluide. Pentru a nu fi nepasatori la traditiile locale si nici a nu copia intocmai modelele autohtone, structura a fost adaptata si imbogatita cu o serie de elemente specifice traditiilor din Orientul Mijlociu.
Pe 22 martie s-a inaugurat cladirea Aeroportului International „Qeen Alia”, o „poarta” care le va permite turistilor sa patrunda in lumea fascinanta a orientului. Arhitectii au avut grija ca noua structura sa fie construita in spiritul arhitecturii durabile, tinandu-se cont de traditiile locale si avand la baza o solutie modulara care permite extinderea pe viitor a acesteia. Acest aeroport ii confera orasului Aman suprematia in regiune in privinta traficului, cu o crestere anuala de 6% astfel ca pana in 2030 sa ajunga la o capacitate de 12milioane de pasageri pe an.
Tinand cont de clima regiunii Amman, in care vara temperaturile variaza semnificativ de la zi la noapte, cladirea a fost construita in mare parte din beton, a carui masa termica este capabila sa asigure un control pasiv al climatului interior. Structura geometrica a acoperisului cuprinde o serie de bolti realizate tot din beton care ies in consola pentru a asigura protectie fatadelor vitrate. Boltile se desprind de elementul structural vertical asemeni frunzelor unui palmier din desert permitand luminii naturale sa patrunda in interioare. Suprafata interioara a acestor bolti a fost decorata cu un model geometric traditional islamic imprimat in beton. Geometria complexa a boltilor ce alcatuiesc acoperisul si procesul de productie al acestora a fost dezvoltat in colaborare cu inginerii structuristi din cadrul companiei Foster&Partners.
Doua aripi destinate plecarilor au fost construite de o parte si de alta a cladirii principale, care contine spatiile comerciale, zonele de asteptare si restaurantele. Intre aceste volume, gradini interioare - elemente specifice arhitecturii din regiune, contribuie la mentinerea unui climat placut la interior cu ajutorul ochiurilor de apa si al vegetatiei care filtreaza aerul si il pregateste pentru a fi distribuit prin tubulaturi, in alte zone ale aeroportului.
Cladirea este inconjurate pe toate partile de vitraje imense, oferind perspective catre imprejurimi si in acelasi timp ajutand pasagerii sa se orienteze mai bine. Lamele orizontale permit umbrirea acestor vitraje iar pentru a elimina efectul de stralucire, in zonele apropiate coloanelor lamele sunt mai dese. Structura din beton a fost realizata folosindu-se pietris de provenienta locala reducandu-se astfel costurile de transport si oferind in acelasi timp o nuanta apropiata de culoarea dunelor de nisip din departare.
Amman este unul dintre cele mai vechi orase care a fost in permanenta locuit iar designul propus pentru cladirea aeroportului rezoneaza cu specificul local si traditiile. Este cazul acoperisului cu bolta a carui forma aminteste de tesatura de culoare inchisa a corturilor beduinilor. Tinand cont de ospitalitatea localnicilor si de obiceiul prin care toata familia participa la plecarea sau sosirea unui membru, zona din fata cladirii a fost marita pentru a crea o piata urbana cu locuri de stat, zone protejate de soare cu ajutorul vegetatiei, in care oamenii pot sa se intalneasca si sa socializeze.
Mouzhan Majidi, Director Executiv Foster&Partners declara urmatoarele: „Aeroportul International „Queen Alia” a fost un proiect deosebit - a transformat orasul Aman intr-un centru de interes, care ofera in acelsi timp posibilitatea de crestere economica prin intarirea legaturilor cu celelalte regiuni. Noul terminal este o cladire eficienta energetic, care va putea fi extinsa in functie de nevoi si care va actiona asemeni unui simbol pentru Iordania.”
Mai multe informatii gasiti pe: http://www.e-architect.co.uk
Traducere si adaptare: Arh. Raluca Popa