Simetria in aranjamentele de interior
Simetria este atragatoare pentru orice individ, iar in sprijinul acestei teorii au venit chiar studiile despre cum percepem noi, oamenii, frumusetea. Ne plac mai mult lucrurile bine proportionate, consideram un chip ca fiind atragator atunci cand ambele parti ale fetei sunt cat mai similare (desi stim bine ca, anatomic, cele doua jumatatati ale corpului omenesc, stanga si dreapta, sunt usor diferite, iar trasaturile nu fac exceptie). Proportionalitatea perfecta, desi nenaturala, practic, e insa considerata un ideal. Aranajamentul simetric intr-un interior de locuinta, desi e un lucru considerat banal deja in design, starneste insa o senzatie de confort celui ce traieste in acest spatiu.
Simetria e perfect asortata elegantei. Si pusa in valoare chiar prin contrastul alb negru (foto vahome.info)
Nimic nu poate fi mai potrivit decat dormitorul pentru o aranjare simetrica din punct de vedere al mobilierului si decorurilor: patul marginit de doua noptiere, de-o parte si de alta a capetelor, reprezinta idealul pentru un cuplu, in primul rand din motive functionale, nu neparat estetice. Aceasta pentru ca fiecare partener doarme si se poate da jos din pat confortabil, fiecare are la indemana un suport pentru carti si o lampa. In acest caz, patul, el insusi dublu, reprezinta “locul de intalnire” care determina simetria de-o parte si de alta a lui. Dar, desigur, insasi ideea de dormitor este insa duala, pentru ca in marea majoritate a situatiilor il percepem din perspectiva cuplului. O singura persoana nu are nevoie de doua parti libere ale patului, si totusi poate avea tendinta sa aleaga asa ceva, mai ales daca e in cautarea unui partener.
Simetria in living este abordata mai degraba din doua puncte de vedere: cel al fotoliilor care stau de o parte si de alta a canapelei, sau cel al mesei centrale, care impune, chiar daca este rotunda, o distribuire echilibrata a scaunelor, de-o parte si de alta a ei. Iar aceasta este o distribuire considerata confortabila, echilibrata vizual. In jurul unor astfel de obiecte restul mobilierului poate fi distribuit si dezechilibrat, deoarece snezatia de punct central (parghie) a fost deja data.
Dusa insa mai departe de atat, simetria incaperii poate merge si pana in pozitionarea unor obiecte similare de-o parte si de alta a camerei. Dulapuri cu acelasi model, cuverturi cu aceeasi culoare, doua plante din aceasi specie, doua obiecte decorative gemene. Cu conditia crearii unui reper in mijloc, in asa fel incat simetria sa fie receptata, si aceasta organizare este placuta privirii, linistitoare.
Oglinzile mari pot juca, insa, suprinzator, rolul uneia dintre jumatati. Reflectand simplu aceeasi incapere si creand senzatia de spatialitate, ea nu face decat sa creeze iluzia optica a simetriei. Un oarecare disconfort apare atunci cand si omul se vede reflectat in oglinda, asa ca daca va tenteaza aceasta incercare e de dorit sa pozitionati locurile de odihna undeva unde cel de pe scaun sau canapea sa nu se aiba pe el insusi in raza vizuala.
Simetria este uneori folosita si in alte moduri surprinzatoare. Spre exemplu, seturile de piese de mobilier sunt concepute in acest sens: exista un obiect central si alte doua sau patru obiecte similare. In camera, unul este pus intr-o pozitie pe cand celalalt perfect opozabil, dar chiar daca se afla in diagonala sau perpendicular creeaza senztia de echilibru. Exista intre ele o simetrie de forma, dar nu si de pozitionare. Si culorile pot crea simetrii. Peretii opusi, la randul lor, pot fi vopsiti in culori asemanatoare.