Iţi place aceasta stire? Recomand-o prietenilor:
Abonează-te la SpaţiulConstruit sau conectează-te prin Facebook pentru a primi periodic articole similare.

Marketing versus publicitate: componente esențiale pentru succesul oricărei afaceri!

Marketingul și publicitatea sunt două componente esențiale pentru succesul oricărei strategii de afaceri, dar sunt adesea folosite în mod eronat. Deși au unele asemănări, marketingul și publicitatea sunt concepte distincte și joacă roluri diferite în eforturile generale de promovare și branding ale unei companii. În cele ce urmează, vom aprofunda diferențele dintre marketing și publicitate și vom examina modul în care acestea lucrează împreună pentru a crea o strategie de promovare coerentă și eficientă.

Ce este marketingul?

 

Marketingul este activitatea de promovare a produselor sau serviciilor și cuprinde totul, de la cercetare și dezvoltare de produse, până la crearea și implementarea de strategii adresate potențialilor clienți. În esență, marketingul construiește relația unui brand cu publicul său.


Înainte de a aprofunda, este esențial să clarificăm o zonă comună de confuzie: branding versus marketing. Cu toate că lucrează împreună, marketingul și brandingul sunt diferite și această distincție trebuie bine înțeleasă: branding-ul definește cine sunteți, în timp ce marketingul reprezintă modul în care transmieți această definiție către public.


În teorie, există numeroase forme de marketing. Iată care sunt tipurile cele mai întâlnite în practică:

 

Marketing de conținut (content marketing)  

 

1_tipuri_de_marketing

Am mai abordat acest subiect și în alte materiale:

- https://www.spatiulconstruit.ro/articol/relevanta-si-utilitatea-continutului-pentru-promovarea-online/25789 

- https://www.spatiulconstruit.ro/articol/cum-sa-cresti-numarul-cererilor-de-oferta-si-lead-urilor-cu-ajutorul-continutului/26115 


O strategie de marketing de conținut se bazează pe crearea și distribuirea de conținut valoros, conceput pentru a atrage potențialii clienți și a-i converti în clienți. Conținutul ar trebui să fie relevant pentru publicul țintă și nevoile sale, variind de la bloguri la videoclipuri, de la infografice la podcasturi. Obiectivul? Să oferiți constant valoare pentru a construi relații pe termen lung.


Marketingul de conținut nu numai că stimulează gradul de conștientizare a brandului și rankingul SEO, dar vă stabilește ca lider de opinie în industrie. Căci, oferind permanent util, promovați încrederea și construiți o comunitate în jurul companiei și al brandului dumneavoastră.

 

Social media marketing


2_social_media_marketing
Reprezintă strategia digitală care utilizează platforme precum Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn,Youtube, TikTok sau altele asemenea pentru a promova realizările companiei, noutățile relevante din industrie sau alte abordări, familiare sau agreabile, de relaționare cu produsele sau serviciile unei companii. Este mai mult decât simpla postare de știri: este vorba de interacțiunea cu potențialii clienți, de împărtășire de informații sau know-how, de crearea unei voci pentru brandul dumneavoastră. 

 

Marketingul pe rețelele sociale oferă interacțiune în timp real cu publicul, permite feedback direct și amplifică loialitatea față de brand. Cu conținutul potrivit, simpatizanții de ocazie se pot converti în susținători ai mărcii dumneavoastră. Peisajul online oferă multe exemple de succes, dar unul dintre cazurile extrem de relevante pentru magia social media îl reprezintă Nike: paginile oficiale ale brandului nu sunt doar despre prezentarea pantofilor sport, ci inspira cu povești, cu mesaje, și interacționează cu oamenii prin conținut, făcându-i să se simtă parte dintr-o mișcare. Nike nu doar postează, ci comunică cu adevărat, se implică, răspunde, împărtășește conținut cu și de la utilizatori și sărbătorește victoriile fiecărui individ, indiferent cât de mici. 

 

 

Marketing prin e-mail


3_email_marketing
Aceasta este una dintre cele mai vechi forme de comunicare online, dar încă printre cele mai eficiente. Mecanismul este simplu: se trimit e-mailuri către clienții potențiali și actuali, pentru a informa, a implica și a stimula vânzările. Cu conținut personalizat și segmentare adecvată, e-mailurile pot oferi un ROI semnificativ. 

 

Marketingul prin e-mail oferă o linie de comunicare linie directă cu fiecare persoană din grupul vizat, asigurând că mesajul ajunge la țintă. Cu un ROI ridicat, acesta este rentabil și impulsionează angajamente repetate.


Despre e-mail marketing am discutat pe larg în acest articol:

Statistici de email-marketing pe care ar trebui să le cunoașteți

 

 

Influencer marketing

 

4_influencer_merketing

Prin aceasta se urmărește accesarea bazinului de urmăritori ai influencerilor din rețelele sociale, pentru a promova produse sau servicii. 

Datorită autenticității și audienței extinse, influencerii pot înrâuri deciziile de cumpărare ale celor din propriul public, făcându-i ambasadori ai brandului dumneavoastră. Acest tip de marketing valorifică încrederea pe care influencerii o au în relație cu audiența lor. O încuviințare din partea persoanei potrivite poate întări credibilitatea mărcii dumneavoastră într-un timp foarte scurt.

 

Marketing afiliat

 

5_affiliate_marketing

Este o strategie bazată pe rezultate, prin care companiile își stimulează colaboratorii (afiliații) recompensându-i pentru traficul redirecționat sau pentru vânzările generate prin eforturile lor de promovare.  

 

Marketingul afiliat este rentabil deoarece doar vânzările reale sau clienții potențialii reali se transformă în costuri pentru dumneavoastră. Metoda implică adesea utilizarea de linkuri unice sau coduri promoționale și valorifică eforturile de marketing ale altora pentru a obține rezultate și a extinde acoperirea mărcii dumneavoastră. Un exemplu foarte bun al acestei abordări este programul de afiliere al Amazon. Gama vastă de produse, interfața ușor de utilizat și mecanismele de urmărire transparente poziționează programul de afiliere al Amazon în topul preferințelor. 

 

Media plătite, deținute, câștigate (paid, owned, and earned media)

 

6_own_paid_earned_media

Prin media plătite (paid media) se înțelege orice formă de publicare sau plasare de conținut pentru care plătiți direct. Exemple: anunțuri cu plata pe clic (PPC) în rezultatele de căutare, reclame pe alte site-uri web, postări sponsorizate pe rețelele sociale, parteneriate cu influenceri pe care îi plătiți pentru a vă promova produsele sau serviciile, listări sau promoții pe alte platforme, e-commerce sau directoare ale terților. Această metodă oferă control direct asupra plasării, duratei și expunerii conținutului dumneavoastră. În esență, este vorba despre „închirierea” de spațiu pe o platformă pentru a ajunge la în fața publicului țintă.


Media deținute (owned media) însumează toate proprietățile web care vă aparțin și unde controlați conținutul. Site-ul dumneavoastră, profilurile pe rețelele sociale sau buletinele informative prin e-mail, toate acestea reprezință media deținute. Pe termen lung, sunt rentabile și permit un control deplin, dar pentru obținerea unor rezultate semnificative este nevoie de timp.


Media câștigate (earned media) reprezintă recunoasterea autentică! Aceasta este, în esență, promovarea online: o distribuire spontană pe rețelele sociale din partea unui terț, o mențiune pe un blog, un articol preluat de o altă publicatie sau o recenzie a unui produs. Expunerea obținută astfel este foarte valoroasă, dar nu se află direct sub controlul dumneavoastră, ceea ce o face atât incitantă, cât și imprevizibilă. 

 

 



Acum, că înțelegem diferitele forme de marketing digital, să defalcăm publicitatea în același mod.

 

 

 

Ce este publicitatea?

 

Publicitatea este instrumentul de marketing prin care se promovează un produs, un serviciu sau o marcă. De fapt, consumăm atâta publicitate în ultimii ani încât definiția este una vizuală: panouri publicitare, reclame sau reclame digitale spectaculoase care urmăresc în mod special să privirea, să rețină atenția.
Așa cum marketingul se declină în diverse feluri în online, la fel și publicitatea. Fiecare tip de publicitate vine cu beneficii unice, adresate diferitelor audiențe și obiective specifice.

 

 

Anunțuri digitale (PPC, display și video)

 

Acestea nu sunt doar reclame, ci sunt instrumentele online care luptă pentru atenție într-un spațiu digital din ce in ce mai aglomerat.


PPC: Gândiți-vă la Google. Chiar și mărcile mai mici, cum ar fi restaurantele locale, folosesc PPC pentru a obține un loc cât mai bun în rezultatele de căutare, adică pentru a ajunge printre primii sub ochii localnicilor înfometați. Avantajul este unul cert: plătiți doar la rezultate. 


Display ads: acestea vă permit să creșteți notorietatea mărcii prin reclame captivante vizual plasate pe site-uri terțe. Vă amințiți că ați văzut un anunț despre pantofi Nike în timp ce citeați un articol? Acesta este afișajul care își face magia, întărind prezența mărcii la fiecare accesare a articolului respectiv. 


Video: implicați utilizatorii cu povești convingătoare, asta duce la rate mai mari de retenție și conversie. Brandurile puternice, cu personalitate, nu fac doar publicitate, ci oferă povești. Formatul video permite transmiterea de povești incitante, gravând amintiri în mintea spectatorilor.

 

Media tradiționale (TV, radio, tipărite)

 

Acestea sunt metodele clasice! Reclamele TV sunt difuzate pentru telespectatori, reclamele radio sunt pentru ascultători, iar tipărirea include orice, de la reviste și ziare șa broșuri, cataloage și manuale.


Reclame TV: covârșitor de multă lume se uită la televizor, nu? Luați acea audiență și oferiți-I reclame pe care oamenii să le rețină și să le fredoneze, precum reclamele de sărbători ale Coca-Cola. Aceasta este publicitatea TV care face să fredoneze o întreagă generație.


Reclame radio: Radioul este încă foarte prezent în viața noastră, mai ales în momente în care alte media nu ne pot ajunge, cum ar fi timpul petrecut la volan. De aceea, o reclamă radio bună este întotdeauna memorabilă.


Tipăriturile sunt fizice, tangibile și clasice. Au un farmec special ce trebuie valorificat. Gândiți-vă la revista Vogue: o reclamă Rolex sclipitoare în mijlocul paginilor captivante este cel mai bun branding tactil.

 

 

OOH - out-of-home advertising (panouri publicitare stradale, anunțuri pe transport public, pe clădiri)

 

7_publicitate_ooh

Acestea sunt reclame cu care oamenii iau contact când se află în afara locuințelor.

- panourile publicitare sunt structuri mari în aer liber, amplasate de regulă în zonele cu trafic intens, în timp ce reclamele de tranzit pot fi în autobuze, metrou, taxiuri etc.

- panourile emblematice de autostradă sunt greu de ratat. Au proporții uriașe, atât la propriu, cât și ca impact.

- reclamele pe transportul public (autobuze, trenuri, taxiuri) sunt anunțuri în mișcare și reprezintă o modalitate mobilă de a le reaminti oamenilor despre marca dumneavoastră în timpul rutelor lor zilnice. Cu siguranță ați văzut câte un autobuz întreg învelit într-un poster al companiei X sau Y. Acesta este marketingul mobil făcut corect, atrăgând privirile la fiecare oprire. 

 

 

Native advertising (publicitate nativă)

 

8_native_Advertising

Acesta este un tip de publicitate definit prin faptul că se armonizează perfect cu platforma pe care este distribuit.  

Poate fi vorba de un articol sponsorizat pe un website dedicat industriei în care activați sau orice altă metodă de a prezenta mesajul fără a țipa „Sunt o reclamă!”. Se obține astfel încredere mai mare, implicare mai bună! Este, de fapt, publicitate în modul ascuns, integrată perfect, dar de impact. Câștigul? Cititorii se bucură fără să se simtă vânduți.


Despre tendințele și recomandările pentru blogging am scris aici:
- Tendințe și recomandări de blogging  

 

 

Social media ads (reclame pe rețelele sociale)

 

Este vorba despre conținutul plătit care apare pe platforme precum Facebook, Instagram sau LinkedIn. Acesta poate fi adaptat după diversi indicatori demografici, precum vârsta, locația sau  interesele publicului, în funcție de instrumentele de identificare și segmentare pe care le oferă fiecare platformă.


Vedem, așadar, că publicitatea este un capitol din cartea de marketing. Când sunt citite împreună, ele țes o poveste despre posibilul succes al oricărui brand. Diferitele strategii, atunci când sunt armonizate, pot atinge coarda perfectă a conștientizării, vizibilității și angajamentului față de o marcă.

 

 


 

Ne-am lămurit deja că termenii „marketing” și „publicitate” nu sunt de fapt interschimbabili, totuși să punctăm și câteva diferențe dintre aceștia:

 

 

Domeniu de aplicare și scop

 

Marketingul reprezintă strategia generală de identificare a unui public țintă și de găsire a modalităților de a oferi valoare publicului respectiv. Marketingul construiește relații de durată și cuprinde întreaga viață a unui produs: de la concepție și preconcepție chiar, până la servicile post-vânzare.Publicitatea este un instrument de marketing și se concentrează în primul rând pe atragerea atenției și convingerea potențialilor clienți să facă o achiziție. Este actul specific de promovare a unui produs sau serviciu către un public țintă.

 

 

Durată și continuitate

 

Marketingul un proces continuu, pe termen lung, care evoluează împreună cu marca, cu piața și cu publicul. Publicitatea se face de regulă pe termen scurt, campaniile având o durată bine determinată.

 

 

Medii și platforme

 

Marketing cuprinde toate mediile, metodele și platformele care pot fi valorificate: de la platforme dedicate sectorului de activitate în care operați până la rețelele sociale, de la crearea de conținut până la serviciile pentru clienți și relațiile publice.Publicitatea pe bazează pe anumite mijloace de comunicare ce acceptă, contra plată, să distribuie anunțurile și reclamele companiilor.

 

 

Măsurare și obiective


În marketing, se operează cu indicatoricomplecși, plutivalenți, precum satisfacția clienților, recunoașterea mărcii sau implicarea generală.Publicitatea se concentrează de obicei pe valori directe: rate de click, rate de conversie etc.

 

marketing_vs_publicitate


Înțelegând mai bine diferențele dintre marketing și publicitate, vom fi mai bine echipați pentru a le folosi pe ambele și a obține un impact maxim. 

 

 

Care sunt beneficiile investiției în marketing față de publicitate?

 

Investițile în marketing oferă beneficii pe termen lung, cum ar fi recunoașterea mărcii sau loialitatea și implicarea potențialilor clienți.În schimb, publicitatea oferă o vizibilitate rapidă, imediată, și poate genera vânzări sau acțiuni directe .

 

 

Care sunt unele greșeli comune de evitat în marketing și publicitate?

 

Neînțelegerea audienței, ignorarea feedback-ului, stabilirea de obiective neclare, gestionarea greșită a bugetelor și neadaptarea la tendințele mereu în schimbare sunt capcane comune în ambele domenii.

 

 

Concluzie

 

Deși strâns legate, domeniul marketingului și cel al publicității au roluri distincte în marea schemă a strategiei de afaceri a unei companii. În timp ce marketingul pregătește scena, selectează publicul, elaborează politicile de abordare și mesajele comunicării, publicitatea intră în acțiune  pentru a transmite aceste mesaje către public. Nu este o competiție, ci o conlucrare între parte și întreg, pentru funcționarea optimă a sistemului și atingerea obiectivelor.


În cazul în care v-a plăcut acest material, găsiți aici mai multe materiale interesante pe această temă:

https://www.spatiulconstruit.ro/lista-articol?f_autor=4884

Ai o întrebare despre acest subiect? Scrie-o aici!

user
Ataseaza fisiere
(Foto, video sau PDF. Maxim 1600x1600 pixeli @ 50 MB)
Anunță-mă când răspunde cineva
Pentru noi, confidențialitatea dvs. este importantă
Portalul spatiulconstruit.ro folosește cookies pentru a asigura funcționalitatea și securitatea site-ului, pentru a personaliza conținutul și modul de interacțiune, pentru a oferi facilități de social media și pentru a analiza modul în care este utilizat site-ul. Aceste cookies sunt stocate și prelucrate, de către noi sau partenerii noștri în conformitate cu toate reglementările în vigoare și toate standardele de confidențialitate și securitate actuale.

Vă rugăm să rețineți că este posibil ca anumite prelucrări ale datelor dumneavoastră cu caracter personal să nu necesite consimțământul dumneavoastră, dar vă puteți exprima acordul cu privire la prelucrarea realizată de către noi și partenerii noștri conform descrierii de mai sus utilizând butonul SUNT DE ACORD de mai jos.

Navigând în continuare, vă exprimați acordul implicit asupra folosirii cookie-urilor.

Mai multe detalii despre politica noastră de confidențialitate aflați aici: https://www.spatiulconstruit.ro/politica-de-confidentialitate.