Iţi place aceasta stire? Recomand-o prietenilor:
Abonează-te la SpaţiulConstruit sau conectează-te prin Facebook pentru a primi periodic articole similare.

Orase de hartie. Matthew Picton, un cartograf al istoriilor urbane

Orase de hartie. Matthew Picton, un cartograf al istoriilor urbane

Orasele sunt adesea descrise ca niste organisme vii, nu doar datorita oamenilor care le dau viata, ci si datorita faptului ca, la fel ca niste fiinte, se nasc, se dezvolta, se schimba de-a lungul timpului, sunt distruse in proportii diferite dar reinvie din propria cenusa, au istorii personale si personalitati, culturi diferite... E greu sa suprinzi aceste trasaturi daca esti doar un rationalist pragmatic, dar nici ca filozof nu te-ai putea descurca mai bine. Un artist plastic, preocupat de arhitectura, de cartografie si istorie, un maestru al formelor, pare uneori insa mai aproape de esenta orasului tocmai pentru ca poate aduna intr-o singura lucrare o serie de simboluri, punandu-le insa in forma fizica si creand impact vizual profund.




Matthew Picton, desi de formatie stiintifica (a studiat politica si istoria la London School of Economics) si-a descoperit vocatia de artist atunci cand a inceput sa faca „machete” de hartie ale unor orase celebre, in momente istorice reprezentative pentru istoria acestora. Diferit insa in arta lui (care a dat nastere unor lucrari gazduite in expozititi europene si care au ajuns acum intr-o o serie de muzee de pe teritoriul Marii Britanii si al Americii) este aceasta inregistrare meticuloasa a formelor cladirilor si strazilor, istoric adevarata, dar pe care reuseste s-o realizeze tridimensional doar cu ajutorul hartiei in doua dimensiuni. Muchii si benzi tiparite, adunate din carti sau harti, la randul lor reprezentative pentru oras, sunt pus epe verticala, in paralelisme minutioase, transformate in structuri finite, apoi atent prelucrate, lipite, arse, indoite, pentru a exprima ravagiile produse de un bombardament, un cutremur, un incendiu etc. Un memento interesant


"Povesti Urbane", o colecție tridimensională de sculpturi din hartie, montate pe panouri, se opreste asupa momentelor istorice din Londra, Dublin, Venetia, dar si asupra celebrului Hollywood. Londra este reconstruita din hârtie cu text imprimat preluat din carti care sunt in stransa corelatie cu istoria culturală a orasului si a vietii sociale, adica din romanele lui Christopher Fowler, Graham Greene, Elizabeth Bowen etc. La fel, Dublin este construit cu pagini din James Joyce, "Ulise". Veneția este asamblata din taieturi de hartiecu fragmente din romanul lui Thomas Mann "Moartea la Veneția", în timp ce pereții se aflati de-a lungul Grand Canal si perimetrul exterior al orasului sunt completati cu partituri muzicale de opera cu acelasi nume a lui Benjamin Britten, care reflecta o  nareaza o poveste de dragoste obsesiva carea avea loc in oras in timpul holerei. Machetele de la Hollywood sunt construite din role de filme de ficțiune si documentare cum ar fi "Quake Killer" și "Cutremur", cu trimitere industria de film locala și frica de cutremur, omniprezenta in acest loc.


Picton are în mod clar un interes deosebit pentru cartografie, iar acest lucru este demonstrat prin realizarea unor peisaje urbane detaliate, care au fost create după o cercetare minutioasa a dovezilor istorice si a hartilor disponibile. Atasat de referințele istorice si culturale ale operei sale, artistul ofera nu numai un studiu arhitectural si topografic, ci un adevarat comentariu istoric, social si cultural care reflectă individualitatea fiecărui oras. Explorand peisajele urbane, Picton demonstrează ca notiunea de dezvoltare urbana este mereu impiedicata de fenomene naturale, de acte divine sau acte umane, care devin in mod inevitabil o parte din istoria unui anumit loc. Fiecare sculptura reprezinta chiar un material ce poate fi si de interes arheologic, deoarece fiecare plan de oras vine dintr-o epoca apusa, dintr-un moment istoric specific, dintr-o perioada care a îmbunătățit, distrus sau sau modificat substantial fata fiecarui oras.




Preluare partiala dupa un interviu dat de Matthew Picton pentru REVma - / +


REVma - / +: " Povesti Urbane " a fost o expozitie care presupunea reconstructia unor orașe, dar s-a axat de fapt pe anumite elemente din trecut, combinate cu alte caracteristici unice. Cum a venit această idee la viață?
MP: Aceste lucrări a apărut în urma unui proces personal de evolutie. Cu câțiva ani in urma eram preocupat  de crearea unor sculpturi cu infrastructuri urbane, retele de linii formate din incrucisarea drumurilor, a raurilor si canalelor, a liniilor de metrou si tramvai etc. Mai târziu, am inversat forma acestor sculpturi, creând sculptura propriu-zisa in spatiile dintre linii, spatii interioare, locuite. Odată cu utilizarea hârtiei mi-a venit ideea sa folosesc  si textul pe suprafata sculpturilor, voiam ca acesta sa introduca si notiunea de spatiu cultural.


REVma - / +: Munca ta implică orașele care au experimentat momente istorice importante, asociate in principal cu devastarea. Care sunt criteriile care te-au facut sa alegi un anume oras si nu altul sau un anumit moment istoric si nu altul?

MP: Eu simt ca majoritatea oraselor ar putea oferi un subiect bun, dar in mod clar unele sunt mult mai bogate in istorie și cultură decat altele. Unele orașe starnesc in imaginatie un impact mai puternic decat altele. Îmi place sa ma angajez in evenimente specifice care au schimbat cu totul un oras. Momente care tind să declanseze un mai inalt grad de reflectie si care au avut impcat cultural si in domeniul artelor. Referintele culturale suplimentare oferă o perspectiva mai larga asupra evenimentelor, propunand noi moduri de a le vedea, sunt un fel de lentile prin care evenimentele istoriei pot fi vizualizate și analizate.


REVma - / +: Sculpturile dumneavoastră descriu un peisaj urban meticulos, care implica, fără îndoială, si un proces de creatie laborios. Care au fost provocările cand ati creat acest limbaj vizual specific? V-ati gândit vreodată sa folositi un suport diferit pentru a obtine un rezultat la fel de stimulativ?
MP: Unele dintre provocările de care m-am lovit au fost cele legate de timp, evident... A trebuit sa invat sa ma misc din ce in ce mai repede pentru a lucra si combina o mie de piese realizate si de a le si termina la timp! Celelalte provocări au implicat adunarea si trierea unor cantități mari de materiale in acelasi loc, la indemana, pentru a ramane concentrat pe ceea ce faceam. Am în vedere întotdeauna alte materiale, cu care experimetez, dar pentru moment hartia pare să ofere cea mai mare flexibilitate.

Ai o întrebare despre acest subiect? Scrie-o aici!

user
Ataseaza fisiere
(Foto, video sau PDF. Maxim 1600x1600 pixeli @ 50 MB)
Anunță-mă când răspunde cineva
Pentru noi, confidențialitatea dvs. este importantă
Portalul spatiulconstruit.ro folosește cookies pentru a asigura funcționalitatea și securitatea site-ului, pentru a personaliza conținutul și modul de interacțiune, pentru a oferi facilități de social media și pentru a analiza modul în care este utilizat site-ul. Aceste cookies sunt stocate și prelucrate, de către noi sau partenerii noștri în conformitate cu toate reglementările în vigoare și toate standardele de confidențialitate și securitate actuale.

Vă rugăm să rețineți că este posibil ca anumite prelucrări ale datelor dumneavoastră cu caracter personal să nu necesite consimțământul dumneavoastră, dar vă puteți exprima acordul cu privire la prelucrarea realizată de către noi și partenerii noștri conform descrierii de mai sus utilizând butonul SUNT DE ACORD de mai jos.

Navigând în continuare, vă exprimați acordul implicit asupra folosirii cookie-urilor.

Mai multe detalii despre politica noastră de confidențialitate aflați aici: https://www.spatiulconstruit.ro/politica-de-confidentialitate.