Locuinta langa un pod de cale ferata in Londra
O volumetrie deosebita si-a facut aparitia in centrul Londrei, Archway Studios este un atelier construit in jurul unui pod de cale ferata din secolul al XIX-lea. Echipa de la Undercurrent Architects a realizat un design care se potriveste cu zona industriala unde se gaseste terenul si care trebuia sa poata permite un trai confortabil chiar daca trece trenul pe deasupra, la doar cativa metri.
Estetica exterioara este neobisnuita, astfel ca imobilul este usor de remarcat chiar daca se afla la distanta mica de vecini. Arhitectii sunt de parere ca modelul propus de ei poate fi o solutie pentru revitalizarea si exploatarea celor 10 000 de arce ale structurii suspendate ce strabat centrul Londrei.
Cand au proiectat volumul arhitectii au luat in considerare constrangerile terenului, adaptand latimea redusa si amenajand spatiile astfel incat sa obtina un atelier spatios. Acestia au considerat ca este o cladire hibrid care foloseste partial infrastructura existenta la care a fost adaugata una noua iar din punct de vedere functional combina spatiul de lucru cu cel de locuit. Diferitele functiuni au trebuit organizate pe verticala, parterul fiind extins pana pe partea cealalta a structurii, sub arcada, gazduind atelerierul, livingul, o bucatarie si un dormitor, cu baie, un spatiu tehnic. La etaj se ajunge printr-o scara elicoidala unde a fost amenajat un al doilea dormitor cu baie proprie in timp ce la al doilea nivel se afla un spatiu de relaxare.
Spatiul in care a fost construit nu oferea prea multe variante de a ilumina natural interioarele si nici perspective deosebite catre oras. Pentru a face atmosfera cat mai placuta arhitectii au propus inserarea unor fante de lumina, pe inaltimea volului, prin decalarea fasiilor de anvelopantei si introducerea unui luminator pe toata lungimea acoperisului. Volumetria deosebita permite luminii sa ajunga adanc in cladire, pana sub arcada structurii iar forma concava a anvelopantei creaza senzatia unui spatiu mai generos, cu perspective directionate catre oras.
Una dintre provocarile de natura tehnica a proiectului a fost izolarea cladirii de zgomotul si vibratiile produse de trenuri. Arhitectii au trebuit sa creeze o anvelopanta detasata partial de structura podului pentru a nu prelua vibratiile iar in compozitia panourilor au fost inserate straturi de termoizolatie din vata minerala.
Mai multe informatii gasiti pe: http://www.worldarchitecturenews.com
Traducere si adaptare: Arh. Raluca Popa