Explorarea dualitatii in cadrul birourilor Red Bull din Amsterdam
Aflandu-se in competitie cu alte doua firme, echipele de la Sid Lee Architecture si Sid Lee Amsterdam au reusit sa-i convinga pe managerii de la Red Bull sa isi faca noul sediu intr-un teren urban care amintea de cultura strazii si de intensitatea sporturilor extreme. La nord de Amsterdam, intr-o zona destinata santierelor navale care a fost multa vreme neglijata, cartierul de Nord a suferit o transformare radicala atragand artistii si companiile mari specializate in arta, media si publicitate precum MTV Europe. In acest loc au hotarat managerii sa isi faca noul sediu Red Bull Amsterdam, intr-o veche fabrica.
Pentru a proiecta spatiul interior, Sid Lee Architects a dorit sa capteze filozofia Red Bull, sugerand ideea celor doua jumatati complementare si opuse ale mintii umane: ratiunea impotriva intuitiei, industria impotriva artelor, intuneric impotriva luminii, supravietuirea ingerului (a se vedea aripile din logo-ul firmei) impotriva fortei brute a taurului... Arhitectura interioara cu multiplele straturi de intelesuri isi canalizeaza personalitatea dubla, ramand totul o chestiune de perceptie.
Aceasta arhitectura a ambiguitatii i-a condus pe arhitecti mai departe si au ajuns sa se joace cu volume brute si linii frante, care nu cunosc verticalitatea sau orizontalitatea. Arhitectii au construit acest limbaj printr-un dinamism formal al elementelor arhitecturale si prin primitivismul si simplitatea intregului. Pentru a sustine forta materialului s-au folosit placi de PAL simplu si de metal brut. In contrast cu aceasta simplitate a organizarii interioare, peretii si pardoselile au fost acoperite cu lucrari grafice care fac trimitere la cultura Red Bull realizate de echipa Sid Lee Amsterdam.
Drept urmare, arhitectii au insistat sa omagieze in mod special Fiction Factory, studioul de productie care a facut ca acest proiect sa se realizeze. Acestia au fost mai mult decat niste simpli parteneri, ei au aratat ca este posibil ca un simplu PAL sa prinda viata, creand unele dintre cele mai complexe forme geometrice. Pe langa priceperea si cunostintele tehnice care erau necesare in cadrul proiectului a fost nevoie si de inteligenta si sensibilitate pentru a intelege metafora arhitecturala si pentru a o transpune in forme.
Strada si cultura sporturilor extreme sunt ilustrate in etica celor de la Red Bull, caracterizata printr-o dorinta de a se manifesta si de a nu respecta regulile. In colaborare cu graficienii de la Sid Lee Amsterdam echipa de arhitecti a ales sa reprezinte aceasta filozofie printr-o grafica intortocheata care sa unifice suprafetele verticale cu cele orizontale, de la tavane, pereti si pardoseli si chiar la elementele de mobilier. Ei nu au vrut sa reprezinte doar partea rebela a motto-ului companiei ci sa aduca in prim plan universul reprezentatiilor sportive.
Mai multe informatii gasiti pe: http://www.worldarchitecturenews.com
Traducere si adaptare: Arh. Raluca Popa