Atunci cand producatorul de bere Carlsberg si-a mutat unitatea de productie din Hellerup, in nordul capitalei Copenhaga, a oferit orasului oportunitatea dezvoltarii unei noi zone urbane care sa contina port, deschidere la canal, cluburi de yacht, locuinte si birouri in imediata apropiere a marii Oresund. Complexul de birouri Tuborg Waves va face parte din aceasta noua zona. Amplasat langa unul dintre cele mai importante bulevarde din zona, complexul de birouri este alcatuit din trei volume, fiecare a cate sapte niveluri, creand astfel un ritm in drumul catre faleza.
Noua comunitate va avea un caracter maritim, cu un canal si spatii urbane amenajate cu deschidere catre Sound. Firma Vilhelm Lauritzen Architects (VLA) a proiectat si dezvoltat un sistem de strazi, piete urbane, gradini cat si prima faza a realizarii canalului, dotarilor necesare si zonei portului pentru yachturi. La cladirile Tuborg Waves se poate ajunge fie prin folosirea mijloacelor publice de transport fie cu automobilul, iar datorita apropierii de port se poate folosi si barca.
Spatiile dintre volume au fost gandite ca spatii publice, fiecare avand o anumita forma organica imprumutata de la planul de parter al cladirilor invecinate. Finisajul pardoselii va fi realizat din placi ceramice de culoare inchisa, alternand cu panouri solare si zone verzi. Aceasta structura ar trebui perceputa ca un mare covor urban. Pentru a permite directionarea legaturilor dintre cladiri, planul parterului a fost retras de la planul fatadei, ajungandu-se la o legatura mai flexibila intre interior si exterior. Prin retragerea stalpilor de rezistenta cu 5m de la planul fatadei se creaza un efect de plutire al volumelor in „covorul urban" care le inconjoara. Identitatea interioara si exterioara a cladirilor este obtinuta cu ajutorul placajului de fatada aranjat diferit pe fiecare nivel astfel incat de departe sa para asemeni unor valuri. Fasiile sunt realizate din sticla ornamentala, vopsita in negru, care reflecta lumina asemanator unei pelicule de apa. Combinate cu formele vitrajelor valurite, se face o referire directa la imaginea maritima specifica zonei.
Forma organica a parterului a fost adoptata pentru ca beneficiarul dorea sa aiba optiunea varierii limitelor de interior-exterior. In aceste conditii centrul cladirii este cel care detine mijloacele de legatura, nucleul principal permitand etajelor sa se organizeze liber. Fiecare cladire este sustinuta doar cu ajutorul a patru coloane, acest lucru asigura flexibilitatea organizarii spatiilor interioare. Existenta unui spatiu continuu intre etajele cladirii s-a realizat prin decupaje in plansee asigurandu-se o dinamica spatiala si contact vizual direct intre zone. Structura cladirii permite acestor decupaje sa fie amplasate intr-o mare varietate de pozitii.
Avand in vedere ca toate birourile sunt amplasate in dreptul ferestrelor, nevoia pentru lumina artificiala este redusa si pentru o eficientizare a consumului instalatiile de climatizare/ventilare si ce de iluminat au fost gandite sa poata fi controlate independent, pe anumite zone. Toate materialele folosite sunt produse local, din lemn de pin. Cladirea a fost bine izoltata si etanseizata pentru a reduce la maxim pierderile de caldura. Prevederea unor parcari pentru biciclete, atat in subsol cat si la nivelul parterului impreuna cu reteaua de transport in comun incurajeaza locuitorii sa fie mai economici si cu o grija mai mare pentru mediul inconjurator.
Mai multe informatii gasiti pe www.e-architect.co.uk Traducere si adaptare: Arh. Raluca Popa
|