Iţi place aceasta stire? Recomand-o prietenilor:
Abonează-te la SpaţiulConstruit sau conectează-te prin Facebook pentru a primi periodic articole similare.

Salteaua potrivită pentru un somn odihnitor

Un somn odihnitor are beneficii uimitoare, ne simtim mai energici, gata de o noua zi de lucru si bineinteles ca si aspectul fizic are de castigat de pe urma acestuia. Insa nu de multe ori ne dam seama cat de greu ne este sa adormim, ne foim o buna bucata de timp. Mai deschidem telefonul sau televizorul sa vedem ce se mai intampla in jur. Apoi mai rontaim ceva si iata-ne in miez de noapte cu ochii in tavan. Cu alte cuvinte, inca n-am gasit salteaua potrivita pentru un somn odihnitor.

Salteaua potrivită pentru un somn odihnitor

Ca sa nu ajungem in aceasta situatie prea des, trebuie sa tinem cont de mai multi factori disturbatori si sa incercam sa ii inlaturam. Spre binele nostru trebuie sa avem grija de: nivelul de zgomot din dormitor, iluminatul si temperatura din camera, stimulii din timpul zilei, surse electronice care distrag atentia, ora de servire a cinei, un program regulat de sport si exercitii, dar si orele potrivite pentru acestea. Insa poate cel mai important il reprezinta calitatea saltelei pe care dormi. Vom discuta in cele ce urmeaza despre fiecare dintre acesti factori si cum iti poti imbunatati calitatea somnului.

Dormi bine pe salteaua actuala?

Daca somnul tau este mai odihnitor oriunde in alta parte decat in propriul pat, poate e timpul pentru o schimbare. In general se recomanda schimbarea saltelei o data la 7- 8 ani. Insa anumite semne pot indica faptul ca e nevoie de o saltea noua poate mai repede decat te asteptai:
– salteaua are un aspect uzat, cu zone cu denivelari.
– dimineata te trezesti cu dureri de spate.
– nu reusesti sa iti gasesti o pozitie de somn pe timpul noptii.

O saltea confortabila si care ofera suport iti asigura un somn de calitate, pentru ca ne petrecem o treime din viata dormind, in decursul a 7 ani de zile acumulandu-se peste 20000 ore de somn. Pe parcursul acestei perioade, salteaua este supusa unui grad de uzura continuu.

O saltea buna, secretul unui somn odihnitor?

O saltea deteriorata iti poate influenta negativ calitatea somnului pentru ca poate afecta reteaua de vase de sange numite capilare. Acestea se afla imediat sub piele. Atunci cand ne petrecem o mai mare perioada de timp pe una din partile corpului, greutatea acesteia reduce fluxul sanguin prin aceste vase. In acest mod zona respectiva nu mai este oxigenata corespunzator. Acest lucru face ca celulele nervoase si senzorii de durere sa trimita un mesaj catre creier pentru a schimba pozitia. Acest lucru ce reface fluxul sanguin, insa cauzeaza si intreruperea somnului.

Un somn de calitate reprezinta o parte esentiala din viata noastra si daca ne dorim un stil de viata sanatos. Este esential sa ne ingrijim si de acest aspect.

Principalele motive pentru care este recomandat sa inlocuiesti salteaua o data la 7 ani se refera la igiena, dar si calitatea mai buna a somnului.

In timpul somnului se elimina circa 200ml lichide pe noapte si anual corpul pierde in jur de 450 grame de celule moarte ale pielii. In acest mod se creeaza un mediu propice dezvoltarii mirosurilor neplacute si chiar a mucegaiului. Si acarienii se bucura de acest mediu si alergenii produsi pot deterioara zona dedicata somnului. Odata cu trecerea timpului, saltelele isi pierd forma initiala si abilitatea de a oferi confort ca la inceput. Acest lucru poate duce la aparitia durerilor la nivelul gatului si spatelui. Pe langa disconfortul fizic, scade calitatea generala a somnului si te impiedica sa ai un somn odihnitor.

Verifica salteaua actuala cu atentie!

Orice semne de umflatura, denivelare sau urme provenite de la arcuri rupte ar trebui sa te alerteze ca e timpul sa inlocuiesti actuala saltea. De asemenea, daca dimineata simti dureri in zona spatelui sau chiar o senzatie de rigiditate, acest lucru poate sa insemne ca actuala saltea nu iti mai poate furniza suportul necesar in timpul somnului. Pe timpul noptii cu totii trecem prin mai multe pozitii de somn, insa schimbarea deasa a acestora poate arata ca salteaua nu mai ofera confortul de la inceput. Daca senzatia de oboseala continua persista, e bine sa te gandesti si la calitatea somnului pe care il ai si implicit la salteaua pe care dormi.

O saltea de calitate este confortabila, sustine corect corpul in timpul somnului. Salteaua potrivita previne durerile de spate si te ajuta sa obtii un somn profund. Toate acestea contribuie la starea de odihna de care ai nevoie pentru a incepe o noua zi.

Daca partenerul/partenerea nu reuseste sa se odihneasca corect in timpul somnului si isi schimba pozitia deseori, acest lucru te poate deranja si pe tine. Daca amandoi va treziti obositi, ganditi-va ca e timpul sa cumparati o noua saltea.

Cat de curata este salteaua actuala si cum te-ai simti daca cineva ar vedea cum arata acum?
Are un aspect uzat, are pete?
Ai invita un musafir sa doarma pe ea?
Daca nu esti prea sigur de raspuns, inseamna ca e timpul sa o schimbi.

Cum alegi marimea potrivita a saltelei?

Dimensiunea saltelei contribuie la buna calitate a somnului.
Atunci cand stai intins pe pat, langa partenerul tau, pe actuala saltea, vi se ating coatele?
Daca da, inseamna ca aveti nevoie de o saltea mai mare.

Cat de ferma trebuie sa fie salteaua?

Iti doresti o saltea ferma sau mai moale? Sau poate ambele? Saltelele noastre au diferite valori pe scara de fermitate, astfel ca va puteti alege modelul potrivit de saltea. Dupa ce ati ales salteaua potrivita, va puteti ocupa si de ceilalti factori care pot deranja un somn odihnitor. O atmosfera calma si relaxanta este o parte esentiala a modului in care ne pregatim de somn. Totusi, daca locuiesti intr-un oras aglomerat sau daca ai un partener mai zgomotos in timpul noptii, acest lucru este greu de realizat. Poti incerca niste dopuri pentru urechi sau un “zgomot alb” de fond pentru odihna dorita. In intuneric, corpul nostru elibereaza un hormon numit melatonina, care ne ajuta sa adormim.

Dormitorul este prea luminat datorita unor surse de lumina pe care nu le poti controla? Atunci foloseste o masca pentru ochi sau investeste in niste jaluzele care sa reduca lumina. Temperatura camerei in care dormi este foarte importanta. Se recomanda in jur de 18 grade Celsius. Insa cel mai important este sa ti se si potrivesca. Incearca sa folosesti asternuturi din materiale naturale. Acestea vor fi potrivite fiecarui sezon si asigura-te ca poti indeparta cu usurinta patura/pilota in cazul in care transpiri.

Secrete pentru un somn profund

Nicicand nu am fost inconjurati de atata tehnologie, care necesita atentia noastra. E un lucru minunat sa poti fi conectat cu oameni dragi departe de tine la orice ora din zi si din noapte. Insa e important sa stii cand sa te deconectezi pentru a avea un somn odihnitor. Dormitorul este camera unde calmul si linistea domnesc. Asociaza aceasta camera somnului si relaxarii. Lasa-ti telefonul in alta camera sau opreste-l de tot. Este necesar sa regasesti aceste stari minunate si sa te bucuri de un somn perfect.

Un stil de viata sanatos

Rutina zilnica si stilul de viata influenteaza in mod puternic modul in care dormi. Incearca sa adormi si sa te trezesti la aceleasi ore in fiecare zi, chiar si in week-end. Astfel, corpul nostru va invata cand este obosit si ne va indica cu exactitate momentul potrivit pentru somn. Asa cum avem o rutina a somnului cu copiii mici, care deseori include o baie. Sau cititul unei povesti, ascultarea unei melodii relaxante, si adultii pot imbratisa un astfel de program inainte de somn, care are beneficii multiple, ajutandu-ne sa ne relaxam dupa o zi lunga si obositoare. E bine sa evitam consumul de ceai (cu cafeina) si cafea sau tigari inainte cu cateva ore de somn. Incearca o bautura decofeinizata sau un ceai relaxant.

Alcoolul, chiar daca in prima faza ne face sa ne simtim un pic ametiti sau somnorosi, reduce calitatea somnului si provoaca treziri dese pe timpul noptii. Sa nu mai mentionam si durerile de cap din dimineata urmatoare! O cina tarzie cu mancaruri condimentate sau grase sau o gustare inainte de somn reduce calitatea somnului. Pentru cei care insa nu rezista tentatiei, este indicat sa consume alimente ce contin triptofan. Triptofanul este un aminoacid care induce somnul, ca de exemplu: banane, arahide, fulgi de ovaz, lapte, iaurt.
Incearca sa iti organizezi programul astfel incat sa incluzi si o sesiune de exercitii regulate, dar nu prea aproape de ora de culcare. Pe langa alte beneficii asupra sanatatii fizice si mentale, acestea pot imbunatati considerabil somnul.

Ai o întrebare despre acest subiect? Scrie-o aici!

user
Ataseaza fisiere
(Foto, video sau PDF. Maxim 1600x1600 pixeli @ 50 MB)
Anunță-mă când răspunde cineva
Articol scris de
Natural Gold Hand