Iţi place aceasta stire? Recomand-o prietenilor:
Abonează-te la SpaţiulConstruit sau conectează-te prin Facebook pentru a primi periodic articole similare.

Orașul sfertului de oră: Cum să ajungi în 15 minute oriunde ai nevoie într-o zi obișnuită

Cum ar fi sa ajungi la serviciu in 15 minute - si asta pe jos sau cu bicicleta? Sau sa nu faci mai mult de un sfert de ora pana la supermarket, pana in parc, pana la cafenea sau pana la scoala copilului? Poate ca intr-o zi, nu foarte indepartata, ne vor putea spune cum este parizienii.
Orașul sfertului de oră: Cum să ajungi în 15 minute oriunde ai nevoie într-o zi obișnuită

"Orasul sfertului de ora" - orasul in care ajungi in 15 minute oriunde ai nevoie intr-o zi obisnuita - este viziunea primarului Parisului, Anne Hildalgo, pentru o "transformare ecologica a orasului" si pentru "imbunatatirea vietii de zi cu zi a parizienilor".

Orasul sfertului de ora este o extensie a eforturilor lui Hidalgo de a crea un oras in care viata cotidiana a locuitorilor sa depinda cat mai putin de masina personala. Dupa ce infrastructura pentru biciclete a fost extinsa anul trecut, numarul celor care folosesc acest mijloc de transport a crescut cu 54%. Dar sunt multi cei se deplaseaza in continuare cu masina proprie. Cei mai multi locuitori ai orasului fac 45 de minute pana la serviciu, iar unii chiar mai mult. Un sondaj din 2018 citat de FastCompany a aratat ca majoritatea parizienilor ar accepta sa le fie reduse salariile daca ar pierde mai putin timp pe drum.

Planul lui Hidalgo, care candideaza pentru un nou mandat, este acela de a se asigura ca oamenii locuiesc in apropierea locurilor in care trebuie sa ajunga. In acest scop, are in vedere, de exemplu, construirea de cladiri de birouri in cartierele din care ele lipsesc; o alta abordare este aceea de a convinge companiile de faptul ca angajatii pot lucra eficient si de acasa. Alte masuri vizeaza utilizarea infrastructii existente in scopuri multiple: de pilda, bibliotecile, stadioanele si alte cladiri sa poata fi utilizate si dupa incheierea programului obisnuit; cluburile de noapte sa functioneze ziua ca sali de gimnastica.

Orasul planuieste sa inverzeasca locurile de joaca ale scolilor, iar acestea sa fie deschise pentru publicul larg in timpul weekendului, construieste parcuri de la zero si vrea sa planteze "paduri urbane" in piete publice si pe foste locuri de parcare. Gradini urbane ar urma sa produca local alimente pentru cetatenii Parisului. Sunt avute in vedere masuri pentru incurajarea afacerilor locale.

Toate acestea ar urma sa se intample in detrimentul masinilor. Hidalgo vrea sa transforme centrul orasului intr-o zona in mare parte pietonala. Exista in prezent in jur de 80.000 de locuri de parcare pe strazile Parisului (nu sunt luate in calcul cele private sau comerciale). Primarul vrea sa desfiinteze 60.000 dintre ele. 

Orasul sfertului de ora al lui Hidalgo are la baza ideile profesorului Carlos Moreno de la Universitatea din Paris Pantheon-Sorbonne, expert in orase inteligente.

La randul lui, Moreno, care lucreaza la acest concept si cu un think tank din Montreal, precum si cu orase din Franta, Tunisia si America Latina America, a fost inspirat de munca cunoscutei activiste urbane americane Jane Jacobs. "Proximitatea este ingredientul vital care face ca toate zonele urbane sa functioneze. Proximitatea este cea care le permite oamenilor sa faca schimb de idei, de bunuri, de moda, de convingeri, de credinte si de orice altceva isi doresc. (...) Succesul zonelor urbane are de suferit cel mai mult atunci cand aceasta proximitate este diluata", sustinea Jacobs.

Imagine de edmondlafoto de la Pixabay

Ai o întrebare despre acest subiect? Scrie-o aici!

user
Ataseaza fisiere
(Foto, video sau PDF. Maxim 1600x1600 pixeli @ 50 MB)
Anunță-mă când răspunde cineva
Lucru în România