Iţi place aceasta stire? Recomand-o prietenilor:
Abonează-te la SpaţiulConstruit sau conectează-te prin Facebook pentru a primi periodic articole similare.

Drumurile noastre toate

Când vorbim de drumuri, după ce ne plângem de starea sau absența lor, încercăm să găsim vinovați, pe care îi identificăm, de cele mai multe ori, în "curtea vecină". Prea puțin vorbim însă de legislație, despre lacunele legislative sau interpretările acesteia, întotdeauna în dezavantajul antreprenorului. Prea puțin vorbim de lipsa de predictibilitate, de incapacitatea autorităților de a înțelege sau a rezolva problemele din piața construcțiilor.
Drumurile noastre toate

În numai 4 luni firmele, în special cele de drumuri, au trecut de la ”extaz” la agonie datorită Instrucțiunilor ANAP - iar când spun agonia, din păcate, nu mai e doar o figură de stil. În decembrie, Instrucțiunea 2/2018 recunoștea - just, de altfel - ca situație imprevizibilă creșterea exagerată a prețului de achiziție la materiale de construcții și permitea, în anumite condiții, actualizarea contractelor de execuție.

În aprilie, cu o simplă răsucire pe călcâi, parcă pentru a demonstra că dacă ceva funcționează trebuie să fie stricat, Instrucțiunea 1/2019 anulează această posibilitate. Dacă în decembrie se reușea îndreptarea unei situații abuzive și găsirea unei soluții pentru a acoperi creșterile exagerate ale prețului la materiale care depășesc cu mult orice estimare în faza de ofertare, în aprilie ANAP se răzgândește. Ce implicații are această mișcare?

Nu contează. Au fost respectate regulile de predictibilitate și transparență decizională? Nu, dar nici asta nu contează.

Cei mai afectați de această situație sunt drumarii, datorită imposibilității de a suporta dublarea prețului de achiziție a bitumului, și odată cu ei, bineînțeles, drumurile noastre, ale tuturor, aproape toate lucrările pe drumuri, întrețineri, reparații poduri sau segmente de autostrăzi fiind blocate la acest moment.

Prețul la bitum, un produs rezidual obținut din prelucrarea petrolului, care, în funcție de tipul de lucrare poate să dețină o pondere de până la 60% în asfalt, a ajuns să se dubleze în numai 2 ani de zile, cu o creștere accelerată începând din primăvara lui 2018. Dependenți de surse din afara țării și de prețurile de achiziție impuse de aceștia, în condițiile în care numai 20% din necesarul de bitum este produs în România, drumarii nu mai au resurse să acopere pierderile, dar – cel mai rău –, începând cu aprilie 2019, nici șansa de a-și acoperi, măcar parțial, sumele facturate pentru achiziția bitumului. 


Autoritățile contractante ridică din umeri și arată către Agenția Națională pentru Achiziții Publice, care simplifică totul la riscul constructorului: ai semnat un contract, îți asumi toate riscurile!!!

Evident că lucrurile nu pot să stea așa, fiindcă orice risc are o limită, situațiile imprevizibile sunt recunoscute chiar de legislația achizițiilor publice, iar echilibrul contractual ar trebui să fie menținut în orice condiții. Drumarii nu mai pot finaliza lucrările la prețul din 2016, 2017, 2018 și riscă nu numai să își piardă garanția de bună execuție, dar și să primească documente constatatoare negative, care nu le-ar mai permite să participe la licitații publice deși nu există nicio problemă cu calitatea execuției, doar cu majorarea valorii lucrării la un nivel care nu mai poate fi acoperit de constructor.

Un lanț de erori, care începe cu contracte de lucrări la preț fix, întârzieri majore - de cele mai multe ori independente de executant - și, peste toate o instrucțiune care blochează toate lucrările de drumuri aflate în derulare.

Ce urmează? Falimentul firmelor românești de drumuri? Reluarea licitațiilor actualizate la noile valori de pe piață? Alți ani de așteptare pentru atribuirea contractelor? Alte amânări? Căci, nu-i așa, începem să ne obișnuim cu neputința, cu monologul, cu lipsa de speranță, cu legislația strâmbă. Drumurile noastre, poate, le vom întâlni vreodată....

 

Irina Forgo

Director FPSC

Pentru noi, confidențialitatea dvs. este importantă
Portalul spatiulconstruit.ro folosește cookies pentru a asigura funcționalitatea și securitatea site-ului, pentru a personaliza conținutul și modul de interacțiune, pentru a oferi facilități de social media și pentru a analiza modul în care este utilizat site-ul. Aceste cookies sunt stocate și prelucrate, de către noi sau partenerii noștri în conformitate cu toate reglementările în vigoare și toate standardele de confidențialitate și securitate actuale.

Vă rugăm să rețineți că este posibil ca anumite prelucrări ale datelor dumneavoastră cu caracter personal să nu necesite consimțământul dumneavoastră, dar vă puteți exprima acordul cu privire la prelucrarea realizată de către noi și partenerii noștri conform descrierii de mai sus utilizând butonul SUNT DE ACORD de mai jos.

Navigând în continuare, vă exprimați acordul implicit asupra folosirii cookie-urilor.

Mai multe detalii despre politica noastră de confidențialitate aflați aici: https://www.spatiulconstruit.ro/politica-de-confidentialitate.