Iţi place aceasta stire? Recomand-o prietenilor:
Abonează-te la SpaţiulConstruit sau conectează-te prin Facebook pentru a primi periodic articole similare.

Clădirea care își schimbă forma în funcție de nevoile utilizatorilor, gata dupa 11 ani

O noua cladire emblematica a fost finalizata in Hudson Yards, cel mai mare proiect privat de dezvoltare imobiliara din Statele Unite.
cladire - Clădirea care își schimbă forma în funcție de nevoile utilizatorilor, gata dupa
Facebook / The Shed

Situat in vestul New Yorkului, The Shed este un hibrid care functioneaza atat ca muzeu, cat si ca spatiu pentru spectacole, fiind prima cladire a orasului care isi schimba forma, gratie unui colosal acoperis mobil care poate fi extins deasupra unei curti adiacente, numita The McCourt.

Cladirea, care a costat nu mai putin de jumatate de miliard de dolari si care se invecineaza cu mult criticatul Vas al lui Thomas Heatherwick, monument deschis la randul sau recent publicului, isi poate dubla perimetrul interior in doar cinci minute.

Proiectata de firmele Diller Scofidio + Renfro si Rockwell Group, se remarca indeosebi prin acoperisul sau, descris ca fiind "un invelis exterior telescopic", care afiseaza o structura diagrid din otel acoperita cu panouri translucide din ETFE (ethylene tetrafluoroethylene) - un material usor, rezistent, care are proprietatile termice ale sticlei, desi cantareste mult mai putin decat aceasta.

La interior, senzatia de spatiu este amplificata de absenta stalpilor de sustinere vizibili si de peretii cortina.

Ideea de baza din spatele proiectului este flexibilitatea, posibilitatea ca cladirea sa se transforme in functie de nevoile si de cerintele artistilor care folosesc spatiul.

"Cladirea trebuia sa fie flexibila, atat de flexibila incat sa-si poata schimba chiar si dimensiunea, la cerere. Un nou grup de artisti va veni si va gasi noi modalitati de a utiliza cladirea, pe care noi nici nu ni le-am imaginat. Artele sunt izolate in New York: arte vizuale, arte ale spectacolului, dans, teatru, muzica. Nu asa gandesc astazi artistii. Dar maine? Cum vor gandi peste un deceniu, peste doua decenii, peste trei decenii? Singurul raspuns este ca nu putem sti", spune Elizabeth Diller, de la Diller Scofidio + Renfro, arhitecta-sefa a proiectului.

In mintea arhitectei, care a propus ideea pentru The Shed in urma cu 11 ani in urma unei provocari lansate de Michael Bloomberg, primarul de la acea vreme al New Yorkului, cladirea este un proiect de tip "work-in-progress" perpetuu.

Fiecare element al cladirii a fost conceput in asa fel incat sa poate expune orice forma de arta, de la pictura la spectacole si la instalatii avangardiste de mare amploare. Diller o compara cu un cutit elvetian.

Arhitecta a preluat ideea de "arhitectura ca infrastructura" de la proiectul Fun Palace al arhitectului britanic Cedric Price pentru o cladire care isi schimba forma in functie de modul in care oamenii interactioneaza cu ea, propus in anii 1960, dar care nu a fost realizat niciodata. De aici s-au inspirat si arhitectii Richard Rogers si Renzo Piano pentru Centrul Georges Pompidou, deschis in anul 1977 in Paris.

Noul cartier newyorkez Hudson Yards, vazut de multi ca un teren de joaca al miliardarilor si comparat chiar cu o geanta matlasata Chanel, care va gazdui in curand si Edge, cea mai inalta punte de observatie din emisfera vestica, a fost inaugurat in martie 2019, fiind amplu criticat pentru caracterul sau exclusivist. Ca institutie culturala publica deschisa tuturor, The Shed ar putea a imbuna putin opinia publica vizavi de proiect.

 

Surse: DezeenEngadget, FastCompany

 

Ai o întrebare despre acest subiect? Scrie-o aici!

user
Ataseaza fisiere
(Foto, video sau PDF. Maxim 1600x1600 pixeli @ 50 MB)
Anunță-mă când răspunde cineva