Iţi place aceasta stire? Recomand-o prietenilor:
Abonează-te la SpaţiulConstruit sau conectează-te prin Facebook pentru a primi periodic articole similare.

Ce ar trebui să aibă în vedere un administrator de bloc?

Daca in trecut functia de administrator de bloc era adesea intreprinsa fara niste reguli foarte clare, modificarile, adaugirile si completarile legislative au reglementat aceasta ocupatie. Asa se face ca o buna parte din blocurile de apartamente din Romania sunt astazi administrate de firme specializate. Ce inseamna asta pentru tine, proprietar al unui apartament? In primul rand niste drepturi mai clare.
Ce ar trebui să aibă în vedere un administrator de bloc?
Pixabay

Gestionarea banilor

Administratorul blocului gestioneaza sumele de bani pe care proprietarii le platesc lunar pentru a acoperi cheltuielile de intretinere. Oprindu-ne numai la acest aspect si deja exista o serie de pericole pe care oamenii ar putea sa le acuze. Legislatia in vigoare, insa, obliga la o transparentizare a acestor procese de plati in asa fel incat fiecare locatar sa stie exact cum si unde se duc banii.

Legea care reglementeaza atributiile si responsabilitatile administratorului de bloc este Legea Asociatiilor de Proprietari nr. 196/2018. Aceasta revizuieste legea initiala din 2007, adaugand practic cateva completari si clarificari necesare. Astfel, fisa postului unui administrator include afisarea lunara, la avizier, lista de venituri si cheltuieli ale asociatiei, inclusiv veniturile obtinute din exploatarea proprietatii comune.

Mai mult decat atat, administratorul "are obligatia prezentarii tuturor datelor, documentelor si informatilor privind continutul si respectarea contractului de administrare, precum si a acordurilor de plata in rate a cheltuielilor anuale, a cuantumului prestatiilor convenite, la solicitarea oricarui proprietar".

Lucrari, investitii

Administrarea imobilului inseamna mai mult decat asigurarea unei bune functionari a cladiirii si a utilitatilor aferente. Implica, totodata, si o serie de investitii care imbunatatesc calitatea locuintelor per ansamblu.

In calitate de administrator, latura de siguranta a locatarilor este poate chiar mai importanta decat toate celelalte. Incepand cu afisarea la avizier a numarului politistului de proximimtate si continuand cu amenajarea unei intrari moderne in bloc.

Instalarea unui interfon modern este practic prima imbunatatire pe care ar trebui sa o aiba in vedere un adminstrator de bloc. Indiferent ca este vorba de unul clasic sau de un videointerfon, este important ca intrarea in cladire sa fie asigurata.

O alta masura de siguranta pe care un administrator poate sa o propuna locatarilor este ca scara blocului sa aiba supraveghere video. Camerele pot primi chiar avizul politiei de sector si devin astfel proba in instanta pentru eventuale infractiuni.

Furnizorii de servicii

In ceea ce priveste tertele firme cu care asociatia de proprietari lucreaza, administratorul are obligatia legala de a realiza formalitatile necesare pentru angajararea contractelor cu furnizorii de servicii pentru exploatarea si intretinerea blocului, derularea si urmarirea realizarii acestor contracte.

Incendii

Exista o serie de campanii de informare prin care distribuitorii de gaze promoveaza importanta unui detector de gaze in apartamente. In urma acestor actiuni, tot mai multe blocuri au instalat aceste dispozitive.

Administratorul blocului trebuie insa se asigure ca ele functioneaza in mod oportun, mai ales cand vine vorba de cele instalate in spatii comune.

Legea Asociatiilor de Proprietari prevede ca acesta asigura, prin controale periodice, respectarea normelor generale de aparare impotriva incendiilor. Altfel spus, administratorul este cel care trebuie sa verifice cu recurenta ca totul functioneaza in mod optim.

Ce nu trebuie sa faca un administrator de bloc

Administratorul are un rol de gestiune, acesta deprinde activitati de administrare tehnica si de intretinere a proprietatii comune. El se ocupa de contabilitate si de casierie.

Exista o serie de alte activitati care se desfasoara intr-un bloc care insa nu tin de el. Practic ce nu este reglementat prin lege sau prin statutul asociatiei sunt conditionate de hotararea adunarii generale a asocitatiei de proprietari.

De altfel, administratorul este pe locul doi in ierarhie, dupa Asociatia de Proprietari. Motiv pentru care rareori are initiative, ci mai degraba se ocupa ca deciziile luate sa fie implementate in mod corect si transparent.

Lucru în România