Iţi place aceasta stire? Recomand-o prietenilor:
Abonează-te la SpaţiulConstruit sau conectează-te prin Facebook pentru a primi periodic articole similare.

Capitala europeană în care un singur om a murit pe șosele în 2019

Un singur caz de deces survenit in urma unui accident rutier s-a inregistrat anul trecut in Oslo si, chiar daca si o singura viata pierduta in astfel de circumstante este prea mult, vorbim de un record greu de egalat, avand in vedere statisticile alarmante din majoritatea oraselor lumii. Capitala Norvegiei se apropie astfel de ceea ce in multe alte locuri pare inca un miraj, si anume conceptul "Vision Zero".
Capitala europeană în care un singur om a murit pe șosele în 2019

Nici un pieton si nici un biciclist - si acestia din urma se gasesc in numar mare pe strazile capitalei Norvegiei - nu a fost lovit mortal de masina in 2019; in schimb, si-a pierdut viata un sofer care a intrat cu masina intr-un gard, a relatat  ziarul novergian Aftenposten.

Explicatia? "Cel mai important factor ar fi acela ca siguranta rutiera este de multi ani o prioritate, ceea ce a dus la un declin al deceselor in accidente rutiere (la nivel national - n.red.) de la 570 de oameni pe an in anii ’70 la 110 decese in 2019 Atunci cand mai multi factori decidenti - guvern, administratii locale, organizatii - lucreaza impreuna cu o viziune comuna in directia zero decese si accidentari grave, in timp obtii rezultate", explica Christoffer Solstad Steen de la Trygg Trafikk, o organizatie din Oslo care se concentreaza pe siguranta rutiera, potrivit Fast Company.

Pentru prima data, printre cele 110 victime din 2019 nu se afla nici un copil cu varsta de pana in 16 ani, potrivit datelor Administratiei Drumurilor publice din Norvegia.

In Oslo, oras cu o populatie de 673.000 de locuitori, au fost reduse limitele de viteza si au fost implementate noi zone in care accesul masinilor pentru a aduce sau a lua copiii de la scoala este interzis. De asemenea, au fost adoptate masuri in vederea imbunatatirii transportului public si a incurajarii mersului pe bicicleta.

In centrul orasului a fost luata masura radicala de a elimina sute de locuri de parcare, fiind create in schimb mai multe benzi pentru biciclete, iar unele strazi au fost inchise complet accesului cu masina, astfel incat traficul este minimal in zona.

Astfel de masuri au fost motivate in primul rand prin ratiuni ce tin de protejarea mediului, dovedindu-se insa benefice si pentru siguranta fizica imediata a locuitorilor. Mai putine masini pe strazi inseamna automat mai putine accidente.

Nu chiar acolo, dar pe drumul cel bun

 

Guvernul norvegian a adoptat conceptul "Vision Zero", introdus prima oara in 1997 de parlamentul suedez, care presupune imbunatatirea sistemului de transport pana acolo unde nicio persoana sa nu fie ucisa sau ranita grav in accidente rutiere.

In 2017, Norvegia avea deja cel mai mic numar de decese in accidente rutiere din Europa - 20 de cazuri la 1 milion de locuitori. Reducerea limitelor de viteza pe sosele si un numar mai mare masini prevazute cu functii de siguranta pe piata sunt genul de masuri care au facut transportul mai sigur in aceasta tara.

 

La polul opus, cele mai periculoase tari din Uniunea Europeana in ceea ce priveste siguranta rutiera sunt Romania si Bulgaria, care au in medie peste 90 de morti la un milion de locuitori.

 

"Vision Zero" inseamna, cum spuneam, si eliminarea accidentelor in care oamenii sunt grav raniti, iar acest lucru nu s-a intamplat inca in capitala norvegiana. Insa faptul ca se pot constata progrese de la an la an demonstreaza ca politicile adoptate de guvernul de la Olso functioneaza.

Ai o întrebare despre acest subiect? Scrie-o aici!

user
Ataseaza fisiere
(Foto, video sau PDF. Maxim 1600x1600 pixeli @ 50 MB)
Anunță-mă când răspunde cineva
Lucru în România