Iţi place aceasta stire? Recomand-o prietenilor:
Abonează-te la SpaţiulConstruit sau conectează-te prin Facebook pentru a primi periodic articole similare.

Primaria Bucuresti intra din nou cu buldozerul in arbori, piste de biciclete si valori culturale

Primaria Bucuresti intra din nou cu buldozerul in arbori, piste de biciclete si valori culturale

Abia ce s-a mai ameliorat scandalul cu fantana din fata Universitatii si un altul vine sa ii ia locul. Primaria pune la cale un nou proiect ”grandios”, menit mai degraba sa ii sufoce si mai tare pe bucurestenii care si-asa nu prea mai au pe unde umbla de atatea gauri, santuri, excavatoare, macarale si tot soiul de sapaturi si reconstructii noi, care se fac de mama focului prin Bucuresti. De data aceasta modernizarea vizata de primarie, cu scopul declarat de a fluidiza traficul auto, va viza una dintre cele mai linistite si verzi zone ale capitalei, zona de nord, cu parcul Herastrau. De ce se opune OAR si societatea civila?




Filiala Bucuresti a Ordinului Arhitectilor din România se luptă pentru a proteja cele trei bulevarde istorice unde Primăria Capitalei intentionează să construiască pasaje auto pentru care se va excava masiv în zonă. Va fi luat in vizor totul: pentru un atare proiect se vor scoate trotuare, se vor desfiinta pistele pentru biciclete, vor fi distruse vegetatia si  intrarea în parcul Herăstrău de la Charles de Gaulle.

„Lucrările nu iau în calcul istoria si arhitectura bulevardelor, dar mai ales încurajează traficul auto rapid din Nord spre centrul Capitalei, aducând orasul cu zeci de ani în urmă comparativ cu alte capitale europene, unde edilii au dezvoltat sosele de centură pentru a fluidiza traficul si a proteja centrele istorice.”, arata comunicatul de presa de astazi al OAR.


Lucrările presupun construirea unor rampe de intrare a masinilor în pasaje cu lungimea de 400 m fiecare. Pe toate cele 3 bulevarde se vor construi rampe de intrare şi ieşire (două pe ambele sensuri), cumulând un total de un aproape 5 kilometri. Proiectul este legat de constructia parcării subterane de la Charles de Gaulle, căreia i se va alătura un mall subteran de 8000 mp. Acesta necesită, conform proiectului, o arie de câteva mii de metri pătrati de trepte de acces în subteran, chiar la intrarea în Herăstrău pe la Charles de Gaulle.


“Problema arhitectilor si a istoricilor nu este nici parcarea si nici mall-ul subteran, acestea neavând încă avizul comusiei de la MDRT, ci faptul că se construiesc aceste pasaje care, pe lângă efectul profund distructiv, nici măcar nu sunt necesare. Cu toate acestea mentionăm că nu există lucrare subterană fără efecte la suprafată. Există spatii la Charles de Gaulle unde înăltimea elementelor vizibile din suprateran vor ajunge si la 4 m” a declarat Mircea Ochinciuc, Presedintele OAR Bucuresti.


OAR Bucuresti a realizat un amplu studiu istoric pentru a demonstra faptul că bulevardele Aviatorilor, Kiseleff si Prezan se constituie într-un ansamblu istoric clasa A, de importantă natională. Aceste bulevarde au fost declarate în trecut zonă protejată, însă prevederile legale în legătură cu ceea ce presupune o zonă protejată sunt extreme de vagi. Ministerul Culturii si Patrimoniului National a declinat însă clasarea si a acordat aviz favorabil construirii pasajelor, invocând motive care nu sunt reale. Astfel, Ministerul Culturii si Patrimoniului a mentionat într-o justificare minimală faptul că această clasare ar îngreuna accesul companiilor care administrează retele de apă si electrică. Un fapt inexact, întru-cât legea stipulează clar că acest tip de interventii au un regim special si că se pot desfăsura în conditii normale chiar si pe un bulevard clasat ca monument istoric. 


“Nu este decât o dezinformare, o înşiruire de afirmaţii care dovedesc incompetenţă şi necunoaşterea legilor, un text nedemn pentru o instituţie care are misiunea de a apăra patrimoniul cultural al României” afirmă arh. Mircea Ochinciuc. “Nemaivorbind de faptul că aceste lucrări vor tranforma zona de nord într-un urias santier timp de mai mulţi ani, iar la finalul lucrărilor valoarea imobiliară a proprietătilor din această zonă va fi profund afectată” mai adăugă Mircea Ochinciuc.




Proiectul pasajului subteran pe Bd. Aviatorilor se află la a doua tentativă de aprobare. El a mai apărut în anul 2007 în aceeaşi asociere cu parcajul subteran din Piaţa Charles de Gaulle însă a fost eliminat, avizându-se favorabil şi aprobându-se doar proiectul parcajului subteran (PUZ Parcaj subteran Piaţa Charles de Gaulle, H.C.G.M.B. nr.319/2009).


În vara anului trecut au apărut în presă informatii despre mall-ul si parcarea subterană, conform cărora licitatia de executie a fost câstigată de Romstrade. La vremea respectivă însă proiectul nu era definitivat, ceea ce ar fi făcut imposibilă ofertarea executiei. Primăria si-a exprimat intentia de a realiza aceste proiecte în regim de PPP (parteneriat public privat), prin care aproximativ 60 mil EUR sunt alocati din bugetul primăriei si alte 40 mil EUR sunt finantati de un investitor privat. Tot din presă s-a relevat faptul că cei 40 mil EUR vor fi oferiti de investitorul Nelu Iordache, care va executa însă si lucrarea, primind si drept de cesiune pe 49 de ani asupra parcării si mall-ului subteran.


“Cele două proiecte au fost generate de un studiu de circulaţie, ci nu de un studiu de urbanism, demonstrând o lipsă totală de viziune pe termen lung, de aliniere la ceea ce alte capitale europene implementează de ani de zile: fluidizarea traficului prin inele de centură care să faciliteze accesul către toate puntele din centrul orasului si descurajarea traficului intens prin centrele istorice. Experienta a dovedit că încurajarea traficului nu face decât să genereze si mai mult trafic” a completat arh. Mircea Ochinciuc, Presedinte OAR Bucuresti.


Şoseaua Kiseleff şi bulevardul Aviatorilor nu sunt simple căi de circulaţie, ci artere cu o semnificaţie specială pentru capitala României. După modelul bulevardelor din marile capitale europene, ele au fost amenajate pe parcursul secolului al XIX-lea şi în primele decenii ale secolului XX ca axe urbane ce făceau legătura între oraş şi zona verde din nord, urmând o concepţie artistică în care aliniamentul de arbori şi masivul vegetal joacă un rol esenţial.

Ai o întrebare despre acest subiect? Scrie-o aici!

user
Ataseaza fisiere
(Foto, video sau PDF. Maxim 1600x1600 pixeli @ 50 MB)
Anunță-mă când răspunde cineva
Pentru noi, confidențialitatea dvs. este importantă
Portalul spatiulconstruit.ro folosește cookies pentru a asigura funcționalitatea și securitatea site-ului, pentru a personaliza conținutul și modul de interacțiune, pentru a oferi facilități de social media și pentru a analiza modul în care este utilizat site-ul. Aceste cookies sunt stocate și prelucrate, de către noi sau partenerii noștri în conformitate cu toate reglementările în vigoare și toate standardele de confidențialitate și securitate actuale.

Vă rugăm să rețineți că este posibil ca anumite prelucrări ale datelor dumneavoastră cu caracter personal să nu necesite consimțământul dumneavoastră, dar vă puteți exprima acordul cu privire la prelucrarea realizată de către noi și partenerii noștri conform descrierii de mai sus utilizând butonul SUNT DE ACORD de mai jos.

Navigând în continuare, vă exprimați acordul implicit asupra folosirii cookie-urilor.

Mai multe detalii despre politica noastră de confidențialitate aflați aici: https://www.spatiulconstruit.ro/politica-de-confidentialitate.