Alice Tully Hall, Lincoln Center - New York
Autor: Anne Guiney Cu siguranta ca arhitectura si planificarea urbana din perioada anilor 60 au avut si "oile lor negre" dar printre acestea nu se numara si Liz Diller. Aceasta declara: "Este posibil ca eu sa am un simt aparte pentru urat si intruchiparea acestuia, dar Lincoln Center este o adevarata emblema a orasului New York. Este genul de cladire pe care arhitectii iubesc sa o dispretuiasca si caruia trebuie sa-i dam o a doua sansa". In cadrul proiectului de renovare a Alice Tully Hall, arhitecta Liz Diller si partenerii acesteia Ricardo Scofidio si Charles Renfro, impreuna cu Sylvia Smith de la FXFowle Architects, au facut o treaba extraordinara si au revitalizat Lincoln Center. Lucrarile de renovare si de extindere ale cladirii proeictate de Petro Belluschi din 1969 transforma cate putin din aspectul de buncar intr-un design deschis catre oameni si orasul inconjurator.
Daca idea principala in cadrul realizarii lobby-ului a fost transparenta si conexiunea cu orasul, spatiul salii in sine trebuie sa se izoleze de exterior, in special de zgomotele traficului si ale metroului. In conformitate cu declaratiile inginerului de acustica Mark Holden de la compania Jaffe Holden, echipa acestuia a masurat fiecare suprafata a salii pentru a determina care dintre acestea reverberau la zgomotele produse de metrou si au gasit ca scena, pardoseala din zona spectatorilor cat si panourile verticale din zona scenei contribuiau masiv la transmiterea acestor zgomote. Pentru rezolvarea problemei, noile scune au fost montate peste o dala flotanta din beton asezata pe un strat de cauciuc in timp ce panourile rotative au fost amplasate pe elemente masive de izolatie din cauciuc.
Chiar daca probleme de izolare au fost rezolvate, cei de la DS+R s-au confruntat si cu alte constrangeri: "Noi ii spunem arhitectura la milimetru pentru ca nu putem sa modificam structura sau carcasa sub nici o forma si atunci lucram doar cu elementele interioare". Dupa lungi discutii cu cei de la Holden pentru gasirea formei care sa asigure o acustica mai buna, mai echilibrata, echipa de la DS+R a hotarat sa incorporeze in invelis atat partea de design, estetica cat si elementele care sa asigure acustica si iluminatul artificial, toate acestea pentru a elimina obstacolele vizuale si pentru a obtine un desing unitar.
E adevarat ca de cele mai multe ori salile de concert sunt notate in functie de calitatea acusticii dar acest entuziasm spontan sugereaza ca arhitectii au reusit sa creeze atmosfera intima pe care si-o doreau clientii. Si alaturi de aerul plin de forfota al lobby-ului, interactiunea cu strada si orasul fac din cladirea Lincoln Center un exemplu reusit de revitalizare executat in orasul New York. Mai multe informatii gasiti pe www.architectmagazine.com Traducere si adaptare: Arh. Raluca Popa |