Cat avem nevoie sa depozitam?
Dilema care parca nu isi gaseste niciodata rezolvarea, in domeniul amenajarilor interioare, se leaga fara indoiala de doua intrebari: “de ce am nevoie?” si “unde le depozitez?”.
A venit momentul in care v-ati hotarat sa aruncati lucrurile de care nu mai aveti nevoie si sa faceti ordine prin spatiile de depozitare. Planul pare foarte bine organizat, insa aplicarea lui este un proces derutant, nestiind parca de unde si cu ce sa incepeti si unde sa terminati. Pana sa trecem la sfaturile practice, va propunem niste solutii clasice de organizare, pe care posibil ca sa le fi uitat: foaia si creionul! Incepeti prin a pune pe hartie lucrurile absolut necesare pentru viata de zi cu zi, avand grija sa excludeti circumstantele ocazionale. Treceti de la general catre particular, adaugand si elemente care nu sunt necesitati zilnice. Chiar daca suna comic, termenul “organizare organizata” se potriveste foarte bine cu rezultatul pe care il veti obtine datorita acestei abordari.
O alta sugestie va propune sa va ganditi de cate obiecte aveti nevoie, luandu-le pe categorii. Incaltaminte, cosmetice, imbracaminte, etc., daca veti avea un numar stabilit pentru obiectele din fiecare categorie, atunci problema e ca si rezolvata, si asta nu doar pentru moment, ci si pentru viitor. Si totusi, ce se poate face la capitolul “cat si cum depozitam?” Descoperiti in continuare:
Uneori, nu intotdeauna
Stiti si dumneavoastra cum este situatia aici, si cat de greu va despartiti de un lucru chiar daca intra in categoria de “uneori, nu intotdeauna”. Fie ca vorbim despre un set de farfurii primit de la bunica, fie ca ne referim la vasul pentru pregatit mancare sanatoasa in baie de aburi, acestea sunt lucruri pe care putini dintre noi le folosesc adesea, referindu-ne aici la minim o data pe saptamana. Valoarea emotionala este iarasi un factor care va opreste din a arunca astfel de obiecte, asadar daca aveti spatiile de depozitare necesare, nu este nicio problema in a le pastra. Atentie doar la dezordine si la supraincarcarea spatiului, si faceti sortarea acestor lucruri urmarind cele trei intrebari cheie:”ce?”, “cat?” si “de ce?” depozitati.
Creati o limita de spatiu
Cu alte cuvinte, va sfatuim sa gasiti un loc de depozitare pentru fiecare categorie de lucruri pe care le detineti, si sa va limitati doar la depozitarea obiectelor din aceasta categorie. Posibil sa fi observat deja cum, de exemplu, serviciile de masa ajung nu doar intr-un sertar/ dulap, ci si in subsol sau in pod. Evitati asadar ca acest lucru sa se intample si pe viitor, iar daca veti acumula mai multe obiecte asemanatoare, renuntati la cele vechi daruindu-le sau poate chiar vanzandu-le.
Regula celor trei: unul la spalat, unul in dulap si unul pe care il folositi
Desi pare dificil sa va rezumati doar la un set de trei obiecte asemanatoare, aceasta regula va simplifica simnificativ organizarea. Chiar daca nu o puteti aplica in toate cazurile, sugestia este buna de exemplu pentru lenjerii de pat sau prosoape. Daca se intampla sa aveti adesea musafiri care va calca pragul, retineti ca doua lenjerii de pat pentru fiecare loc de dormit si doua prosoape pentru fiecare musafir vor fi suficiente.
Perioada anului
Aici lucrurile se pot complica, deoarece in Romania exista diferente mari de temperatura intre sezoane. Este util sa schimbam locul de depozitare al lucrurilor in functie de sezonul in care ne aflam, insa aceasta nu inseamna neaparat ca trebuie aveti un numar dublu de lucruri. Incercati, pe cat se poate, sa optati pentru ceea ce se poate folosi pe tot parcursul anului, si sa lucrati cu ideea aplicarii straturilor: daca este mai frig, adaugati inca un strat, iar daca se face mai cald, eliminati unul. Va asigurati astfel ca lucrurile dumneavoastra vor fi folosite tot timpul anului.
Hainele si pantofii
Cu siguranta, cea mai personala si dificil de organizat categorie de lucruri. Cu toate acestea, nu strica sa faceti un inventar si sa vedeti cate si ce fel de haine aveti. Daca de exemplu veti descoperi 10 tricouri negre aproape identice, atunci este posibil ca acest lucru sa va motiveze sa renuntati la cateva dintre ele. Dar dupa cum am spus, totul aici depinde de la persoana la persoana.
Lucrurile copiilor
Toti parintii s-au confruntat cu dezordinea din camera celor mici. Orice lucru poate deveni aici parte integranta a dezordinii, asadar limitarile de spatiu pot fi o abordare eficienta. Creati un dulap pentru jucarii (in care sa puneti jucariile pe care cel mic nu le mai foloseste in prezent) si amenajati rafturi pentru celelalte lucruri ale sale. Va trebui bineinteles sa acordati o atentie mai mare acestui spatiu, si asta pentru ca atunci cand vedeti ca unele lucruri nu ii mai sunt de folos copilului sa puteti renunta la ele.
Hobby-uri si pasiuni
Stiti foarte bine cat de usor se strang lucrurile atunci cand acestea se leaga de pasiunile si hobby-urile dumneavoastra! Si ca de multe ori se intampla sa achizitionati acelasi lucru de doua ori. Sfatul nostru este sa incepeti prin a cunoaste foarte bine tot ceea ce detineti, si asta nu pentru ca nu ati fi suficient de pasionat incat sa stiti deja, ci doar pentru ca dezordinea face lucrurile sa se piarda din vedere (la propriu si la figurat).
Mai mare nu inseamna mai mult
Doar pentru ca aveti norocul ca locuinta dumneavoastra sa detina numeroase spatii de depozitare nu inseamna ca este necesar sa le umpleti pana la refuz! Veti vedea ca daca tineti mai mult sub observatie tot ceea ce acumulati, curatenia si ordinea vor fi mult mai usor de realizat. De asemenea, veti gasi mai usor ceea ce cautati, si veti avea un factor de stres in minus.
Spuneti-ne asadar, dumneavoastra cum organizati cat, unde si cum depozitati? Si, pana la urma, cate lucruri sunt necesare pentru un trai fericit? Asteptam sa citim si parerile dumneavoastra!
Surse foto: www.houzz.com, www.contemporaryflavour.com, www.diaoc.net, www.jpsinteractive.org, www.homedsgn.com.
Redactat de: Claudia Gorunescu